مرمت ابنیه

پروژه مرمت و احیای خانه نجفی بابل

پروژه مرمت و احیای خانه نجفی بابل

کد:M 218

موقعیت بنا در شهرستان و نحوه دسترسی خانه نجفی در محله نقیب کلا واقع شده که این محله از محلات قدیمی بابل و در مرکز شهر واقع گشته است. دسترسی به بنا از طریق خیابان مدرس (غرب) و خیابان آیت الله روحانی (شرق) امکان پذیر است.
شناخت بافت پیرامون بنا این بافت از کوچه های پیچ در پیچ و باریک تشکیل شده و شامل محله های قدیمی شکل گرفته در اطراف بازار است. در این بافت قطعات تفکیکی بطور نامنظم و به تبعیت از عوارض طبیعی زمین و حد مالكيت ها شکل گرفته است. فرم ساخت و سازها بسیار متنوع است. هر محله دارای مرکزیتی است که تکیه، مسجد یا حسینیه اکثرا به همان نام در کنار میدان مرکزی قرار دارد. میادین فوق با یک محور اصلی سراسر بهم متصل شده اند.

کوچه های متعددی از این محور منشعب گردیده و دسترسی واحدهای مسکونی واقع در دل بافت را تأمین مینماید. محله نقیب کلا هم مانند سایر محله ها در اطراف بازار است و دارای تکیه که تنها بنای دارای ارزش تاریخی این محله و در مجاورت خانه نجفی می باشد. محله نقیب کلا به معنای محله نقباء , بزرگان و ثروتمندان است که در گذشته به خاطر وجود افراد سرمایه دار و خانه های بزرگ و مقاوم اجرى در آن به نقیب کلا اشتهار یافت. این محله در دوران قاجاریه به همین نام معروف بود. سبک های معماری عمارت این محله همان معماری بومی دوران قاجار می باشد.
تاریخچه و وجه تسمیه نام خانه نجفی از مالک آن به نام آقای نجفی گرفته شده است. این خانه متعلق به دوران قاجاریه میباشد.
معرفی فضاهای خانه ی نجفی : این خانه از دو ساختمان مجزا که هر کدام در سه طبقه با احتساب زیر زمین ساخته شده است. یکی از آنها مربوط به دوران قاجاریه و دیگری مربوط به دوره ی پهلوی اول میباشد.


خانه ی مربوط به دوره ی قاجاریه همانند اکثر ساختمانهای دوره ی قاجار از مصالح گل ، آهک، لویی،سنگ، شیشه و سفال و … ساخته شده است. با نمای زیبا و بام سفال و طاق نما، شیر سر کاری ها و پنجره های ارسی و نمای آجری و آجر چینی خفته و آجر چینی ساده اجرا شده است. پلان خانه از ایوان و پلکانی در میان و دو اتاق در شرق و یک اتاق در غرب حکایت میکند. پنجره های خانه تو نشسته است. در زیر طبقه ی همکف زیرزمین قرار دارد که بعنوان آشپزخانه و انبار استفاده میشد و با چند پله با حیاط ارتباط دارد. پلکانی شش پله حیاط را به ایران منتقل میکند.

نمای ساختمان قاجاری با دو نقش خورشیدی در بالای ستون به شکل آدم و در زیر آن به شکل درخت سرو که تا پائین بنا ادامه دارد و نمای ساختمان آجر قرمز با تزئینات رنگی و بند کشی سفید است. داخل اتاقها طاقچه یا رف با تعمیرات کاه و گل و نقشهایی در دور طاقچه ها دیده میشود. همچنین در اتاق دیگری که بعنوان پذیرایی یا شاه نشین از آن استفاده میشده با تزئینات گچ بری و قطاره بندی در زیر سقف بعنوان حاشیه زیر سقف استفاده شده است.
دربهای ایران نیز در طبقه ی اول اروسی با شیشه رنگی دارد.ارسی پنجره ای است مشبک که بجای گشتن روی پاشنه، بالا میرود و عمودی باز میشود. سقف بنا از چوب و با پوشش سفال است. سقف طبقه ی همکف و طبقه ی دوم از شیر سر و تیرهای چوبی از جنس آزاد یا (ازار) استفاده شده که در جنگلهای این منطقه به وفور یافت میشود. در ساخت این خانه همانند سایر خانه های ایران ایجاد ارتباط بصری بین اتاق و فضای بیرون مورد توجه قرار گرفته است. در اتاقهای آن گشادگی و دید آزاد به بیرون وجود دارد. در این خانه از اتاقهای سه دری استفاده شده است. به علت نبود اتاق پنج دری از اتاق سه دری هم به عنوان پذیرایی و هم به عنوان اتاق خواب استفاده میشده است. ابعاد این اتاقها طوری است که مقیاس آن کاملا انسانی باشد.

——————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای خانه نجفی بابل
فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 160
حجم فایل:25 مگابایت

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای خانه نجفی بابل،پروژه مرمت و احیای خانه نجفی بابل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا