مرمت ابنیه

پروژه مرمت و احیای مدرسه مظفری اصفهان به همراه پلان ها

پروژه مرمت و احیای مدرسه مظفری اصفهان به همراه پلان ها

کد:M 150

موقعیت مدرسه مظفری

این بنا در مجاورت محور بازار، میدان عتيق و جبهه ی شرقی مسجد جامع واقع شده است مدرسه ی مظفری در امتداد شرقی این مسجد قرار دارد.

این دیوار خشتی محیطی قدیمی هنگام گسترش مسجد جامع به طرف مشرق عملا به صورت معلق باقمانده بود، بدین معنی که قسمت فوقانی دیوار بریده و بعد با آجرهای پخته جایگزین شده بود؛ در حالی که در قست تحتانی، جهت احداث درگاه ها به طرف فضاهای جدید کاملا تخریب شده و عملا قسمت قدیمی خشتی در بخش میانی باقی مانده بود .

در جبهه ی شمالی مدرسه کوچه علامه مجلسی و در جبهه ی شرقی آن بازار قرار دارد. در نقشه ی زیر فضاهای جنوبی و غربی آن نشان داده شده است. این فضاها شامل ایوان شرقی، شبستان هجده ستون، گنبد صفوی، صفه حکیم، شبستان جنوب ایوان شرقی پایگاه میراث جهانی)، قسمت غربی صفه حکیم (نمایشگاه)، ورودی جنوبی مدرسه مظفری (بلیط فروشی) می باشند

ثبت بنا

این بنا به عنوان بخشی از مسجد جامع اصفهان در تاریخ ۱۵ دی ماه ۱۳۱۰ به شماره ۹۵ در فهرست آثار ملی قرار گرفت ( پازوکی و شادمهر ، ۱۳۸۴، ص. ۶۹)، بعد از آن در جلسه سی و ششم کمیته میراث جهانی (سن پترزبورگ، ۲۰۱۲) به عنوان چهاردهمین اثر ایران به شماره ۱۳۹۷ در فهرست میراث جهانی قرار گرفت .

مطالعات معماری

عرض این بنا حدود ۲۵ متر از غرب به شرق و طول آن تقریبا ۶۵ متر در راستای محور شمالی و جنوبی آن می باشد(ویلبر، گلمبيک و هلد، ۱۳۷۴، ص. ۵۳۷) (ملازاده، ۱۳۸۱، ص. ۵۹). محور طولی این بنا در راستای محور شمالی و جنوبی و منطبق بر رون راسته است . این محور از دهانه ی اولین رواق حیاط (ورودی های شرقی و غربی) دارای اختلاف حدود دو درجه ای می باشد.

 

این اختلاف زاویه شاید به علت رانش هایی که در گذشته وجود داشته و در مرمت های پیشین ( کابل های حفاظتی صفه عمر و پشت بندهای موجود در ورودی شماره ۲) رفع شده است ایجاد شده است و یا به علت ساخته شدن ایوان و حیاط در دو دورهی متفاوت ایجاد شده است. چرا که در کتیبهی موجود در ایران اشاره شده که در زمان سلطنت سلطان محمود، این ایوان رفيع برای رضایت خدا به مسجد جامع اصفهان اضافه شد. | براساس نظریه ویلبر جرزهایی که در زیر با رنگ سیاه مشخص شده مربوط به دوره آل مظفر می باشد (نقشه ۵-۹). این جرزها نشان دهنده ی شبستان محراب، صفه عمر، رواق های غربی و بخش هایی در شمال بنا می باشد. در ترسیم زیر به دلیل اینکه شبستان شمالی الحاقی می باشد با علامت سوال مشخص شده است

 

معرفی فضاها

 این بنا دارای الحاقات بی شماری است که ساختار فضایی بنا مخصوصا در جبهه ی شمالی را دچار تغییرات بسیاری کرده است. از جمله فضاهای موجود در این بنا حیاط، ایوان، شبستان، رواق و ورودی می باشد .

 

——————————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای مدرسه مظفری اصفهان به همراه پلان ها

فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 125
حجم فایل:25 مگابایت

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای سرای دالان دراز بازار اصفهان به همراه پلان ها،پروژه مرمت و احیای سرای دالان دراز بازار اصفهان به همراه پلان ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا