مرمت ابنیه

پروژه مرمت و احیای خانه صارم الدوله (زرشکیان) کرمانشاه

پروژه مرمت و احیای خانه صارم الدوله (زرشکیان) کرمانشاه

کد:M 202

موقعيت فعلي :

 خانه صارم الدوله در محله ي قديمي فيض آباد واقع است و در نزديكي آن تكيه ي بیگلر بيگي ، سراي حاج علي محمد همداني،خانه حکیم نصیر وبسياري از خانه هاي قديمي قرار دارند. دسترسي به آن از خيابان مدرس با عبور از گذرجلوخان و كوچه ي بيگلربيگي مي باشد .باني اين خانه صارم الدوله پسر بزرگ حاكم مقتدر كرمانشاه – امامقلي ميرزا –عمادالدوله از نوادگان محمد علي ميرزا دولتشاه است. نام وي عليقلي ميرزا مي باشد كه در سال 1279 قمري ملقب به صارم الدوله گرديد و در همان سال در اثر لياقت وكارداني در امور نظامي به رياست قشون كرمانشاه منصوب شد. در سال 1280.ه.ق كه حكومت لرستان هم به عمادالدوله داده شد، اواز جانب خود صارم الدوله را به آن ولايت فرستاد. وي سران و حاکمین را در لرستان مطيع نمود ودر منطقه امنيتي نسبي ايجاد كرد.

عليقلي ميرزا همچون پدر و جدش علاقمند به امور عمراني واحداث عمارات دولتي و ابنيه عام المنفعه بوده است. مدتي از طرف پدر حكومت سنقر را داشت ، عمارت حكومتي سنقر از آثار وي بوده است؛اين عمارت شامل حياط هاي متعدد، سرباز خانه ، طويله وحمام بوده است .

وي در مدت عمر كوتاه خود در كرمانشاه ونيز در لرستان آثاري از خود به یادگار گذاشته كه اكثرا از بين رفته اند؛ صارم الدوله دوستدار هنر بوده ،معماران،نقاشان وهنرمندان ديگر را در خلق آثار هنري تشويق وحمايت مي نموده است .

تاريخ دقيق احداث خانه مذكور مشخص نيست اما با در نظر گرفتن دوران زندگي وي محرز است كه اين خانه در اوايل سلطنت ناصرالدين شاه بنا گرديده است ، به ويژه آنكه پرتره ي ناصرالدين شاه كه از جمله نقاشي هاي ديواري در اين خانه مي باشد ، با كلاه بلند و ريش نشان داده شده است كه مربوط  به چند سال اوليه ي سلطنت وي مي باشد ،علاوه بر آن شخصي كه در مقابل وي ايستاده ، آقاخان نوري ، صدر اعظم ناصرالدين شاه است كه بعداز امير كبير از سال 1268 تا 1275 صدارت كرده است .

بدين ترتيب تاريخ تقريبي احداث بنا را مي توان بين سالهاي 1268 وتا قبل از 1275 دانست . صارم الدوله در سال 1298 دار فاني را در جواني وداع كرد.

مشخصات‌بنا‌:
اصل بنا ، شامل اندروني بسيار بزرگ وچند حياط ديگر بوده كه متاسفانه در ادوار گذشته پس از تفكيك ، بخش هايي از آن تخريب گشته ودر جايي برخي از آنها خانه جديدي ساخته شده وبقيه به حالت مخروبه رها گرديده است ، با از بين رفتن قسمت هاي اصلي اين مجموعه ي بزرگ متاسفانه امكان بررسي و دستيابي به فرم ومعماري اوليه ي آن ميسر نيست ، تنها سندي كه ميتواند كمكي در اين زمينه بنمايد عكس هوايي شهر كرمانشاه مربوط به سال 1335 شمسي مي باشد البته تا آن دوره هنوز مجموعه ي صارم الدوله تقريبا سالم بوده است .


آنچه در اين بنا بسيار حا ‍‍يز اهميت مي باشد ، نقاشي هاي زيبا و منحصر به فرد آنست كه سقف و ديوارهاي اطاق پنج دري در ضلع غربي را مزين نموده است . اين نقاشي ها داراي مضامين متفاوتي هستند ، برخي از آنها پرتره هايي از اشخاص اروپايي (فرانسوي) را به نمايش گذاشته اند كه قطعا قابل مطالعه وبررسي است ؛ صحنه اي از آرايش جنگي وصف آرايي سربازان ونقاشان نيز با ظرافت تمام يكي از جنگ هاي فرانسه وروسيه را نشان ميدهد . يك پرتره كم نظير هم از ناصرالدين شاه و آقا خان صدراعظم جلب توجه ميكند .

———————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای خانه صارم الدوله (زرشکیان) کرمانشاه
فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 150
حجم فایل:25 مگابایت

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای خانه صارم الدوله (زرشکیان) کرمانشاه،پروژه مرمت و احیای خانه صارم الدوله (زرشکیان) کرمانشاه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا