مرمت ابنیه

پروژه مرمت و احیای خانه فیض مهدوی در شهر کرمانشاه به همراه پلان ها

کد:M 132

پروژه مرمت و احیای خانه فیض مهدوی در شهر کرمانشاه به همراه پلان ها

خانه تاریخی فیض مهدوی، که در محله علافخانه، در بافت قدیم کرمانشاه قرار داره، متعلق به خاندان فیض مهدوی، از مراجع مذهبی شهر کرمانشاه در دوران قاجاریه ست. حاج آقا محمد مهدی فیض مهدوی، در هنگام قیام مشروطیت در شهر کرمانشاه از ارکان مهم آن نهضت به شمار می رفته. در کنار این بنا، مسجدی هم، به همین نام قرار داره که متأسفانه توسط افراد نااگاه تخریب شده. خانه تاریخی فیض مهدوی، از نظر معماری، پلانی متفاوت با سایر خانه های هم عصر خود داره و در زمینی به مساحت بیش از ۹۰۰ متر مربع شامل طبقات زیر زمین ، همکف و اوله. این بنا به صورت درون گرا، در زمینی با اختلاف سطح ساخته شده و همانند اکثر خانه های قاجار، دو طبقه و اتاق ها و ارسی های زیادی دارد.

بام بنا شیروانی پوشه و به وسیله ساباطی که در ضلع غربی بر روی کوچه ایجاد کردن از فضای بالای کوچه نیز در ساخت بنا استفاده کردن. شیروانی و ستون های بنا در سال ۱۳۸۴ توسط میراث فرهنگی مرمت شده . مصالح بنا عمدتاً آجر ، چوب و خشت و ملاتش گل،آهک و در بخش هایی هم از کاهگل استفاده کردن. خانه فیض مهدوی کرمانشاه، به شماره ۱۷۵۶۰ در فهرست آثار تاریخی به ثبت ملی رسیده.

استفاده از پوشش گیاهی برای تقسیم فضا و ایجاد محرمیت به صورت هنرمندانه در این بنا بکار رفته است. فضاهای اندرونی در سه طبقه در جبهه شمال آن “زمستان نشین” و دو طبقه در جبهه جنوبی آن “تابستان نشین” و میانسرا در وسط ساخته ‌شده است.

خانه فیض مهدوی کرمانشاه به دو بخش بیرونی و اندرونی تقسیم می‌شود که به وسیله اختلاف سطحی ناشی از عوارض زمین قابل تشخیص است که نشانه استفاده هوشمندانه معمار این بنا از اختلاف سطح برای جدا کردن دو بخش بیرونی و اندرونی و ایجاد محرمیت است.محمدعلی سلطانی پژوهشگر تاریخ کرمانشاه از این خانه با عنوان «خانۀ‌ مشروطیت کرمانشاه» یاد می‌کند.

پس از پرداخت آنلاین لینک دانلود فایل همان لحظه به طور خودکار به ایمیل شما ارسال خواهد شد.
جهت آموزش خرید از سایت اینجا کلیک کنید.

——————————————————————————————————————-

نام محصول: پروژه مرمت و احیای خانه فیض مهدوی در شهر کرمانشاه

فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 106
حجم فایل:10 مگابایت

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی

پروژه مرمت و احیای خانه فیض مهدوی در شهر کرمانشاه به همراه پلان ها،پروژه مرمت و احیای خانه فیض مهدوی در شهر کرمانشاه به همراه پلان ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا