مرمت ابنیه

پروژه مرمت و احیای خانه داودی(خانه داوید)اصفهان به همراه پلان ها

پروژه مرمت و احیای خانه داودی(خانه داوید)اصفهان به همراه پلان ها

کد:M 170

مطالعه و شناخت خانه داودی

موقعیت جغرافیایی

خانه داودی از بناهای متعلق به اواخر دوره صفوی و اوایل دوره زندیه می باشد که در جنوب محله تبریزی ها در منطقه جلفای اصفهان واقع شده است. مساحت این خانه (قسمت تفکیک شده و معروف به خانه داودی) در حدود ۱۱۰۰ متر مربع است که ۳۰۰ متر مربع از آن فضای حیاط می باشد. خانه داودی از شمال به خانه داوید دانشکده مرمت دانشگاه هنر اصفهان)، از شرق به کوچه داودی ها، از جنوب به دو بنای تازه ساخت و از غرب نیز به دو بنای تازه ساخت محدود می شود ورودی و راه دسترسی این خانه در جبهه شرقی و از طریق کوچه داودی ها می باشد.

وجه تسمیه

نام خانه داودی بر اساس بررسی های انجام شده از آخرین مالک آن مالک فعلی) گرفته شده است. خانه داودی به فردی به نام علی آقاد او دی تعلق داشته که حدود ۴۰ سال قبل فوت کرده است. او از ملاکان بزرگ منطقه جلفا و اصفهان پرده به طوری که زمین های زیادی در مناطق خاقانی، وحید و بین داشته است. هم اکنون این بنای متروکه در اختیار فرزندان ایشان می باشد. اما با توجه به این که در کوچه داودی ها خانه دیگری به نام خانه آقا داودی (هرپ امیر خان) وجود دارد این خانه به خانه نه او دی معروف شده است. با توجه به این فرضیه که خانه داودی زمانی بخشی از خانه داويد بوده است به صورت مختصر به مالکیت خانه داوید می این خانه را در سال ۱۳۵۵ دفتر مخصوص فرح دیبا از شخصی به نام عباسعلی نوری خریداری می کند و به دانشگاه فارابی آن زمان واگذار می کند. از نخستین مالکان خانه، به نام خانواده لغو ربان اشاره شده است که از تجار جلفا و منمرلین به شمار می آمده اند. بعدها خانه به خانواده امیر خان واگذار و سپس به کشیشی به نام بارسة فروخته می شود.

کشیش پارسه پدر نت داوید از خانواده داو تیان بوده که خانه بعدها به او می رسد. مانیا بازاریان که برای تدوین تاریخ نقاشی جلفا در ۱۹۷۰ از خانه دیدن کرده، آن را متعلق به خانواده لغوربان دانسته و اضافه کرده ساكن فعلی خانه آنا داوبامیان است. خانمان داویدیان یکی از خانواده هایی بوده اند که در نقل مکان ارامنه ساكن عباس آباد، از اصفهان به جلفا می آیند و در دوره ی شاه عباس دوم محله های سنگتراش ها، تبریزی ها و ایرانی ها و گاسک ها را بنیان می نهند. درباره اشخاصی که داوید نام داشته اند، یکی از تجار فعال بین سال های ۱۷۱۰-۱۷۳۰ ياد شده و دیگری اسقف مشهور دوره شاه سلیمان بوده است. دیوید همچنین نام یکی از سه برادر سر کیا سیون نیز بوده است. اما بیشتر از شخصیت داوید، به عنوان مترجم انگلیسی ها یاد شده که در کلیسای میناس در محله تبریزی ها دفن شده است.

معرفی و بررسی قسمت های مختلف در خانه داودی

نما و جداره خارجی بنا

نمای بیرونی در همه خانه های سنتی ساده و بی تزئین است. هیچ عنصری چشم بیننده را در نمای خانه قدیمی ایران به خود جلب نمی نماید و نماسازی وجود ندارد. با توجه به ناامنی هایی که در قدیم بوده به نظر میرسد خانه نیازی به جلب توجه دیگران در خود احساس نمی کند. البته در مواردی با طاق سازی در جداره خارجی بنا ریتم محیط اطراف تكرار شده است. در کل در نماها مواردی از قبیل ایجاد سطرح یکدست خشت و گل با آجر و اندود کاهگل با ارتفاعات متفاوت، آشکار نساختن ساختار شکل دهنده بنا، استفاده از نیم جرزها برای ایجاد ایستایی در سطوح طویل در سطوح دیده می شود.

سردر

اولین عصر در معرفی خانه است که موجد فضایی می شود که به وسیله عوامل زیر تعریف می شود

الف – قاب بندی بیرون تر نسبت به سطح دیوار

ب – عقب نشینی نسبت به معبر ( در موارد معدودی بیرون زدگی نیز به چشم می خورد)

ج- تزئینات ( گچبری، کاربندی، تقسیمات سطح و تزئینات درب)

د- در بعضی موارد سکو در طرفین درب

ه- در بعضی موارد اختلاف سطح نسبت به معبر در مواردی که خانه دارای چند درب ورودی می باشد به نسبت اهمیت ورودی تزئینات نیز تغییر می کند و همچنین به نسبت اهمیت خانه کار بیشتری بر روی سر در انجام می گیرد.

هشتی

بعد از سر در وارد هشت یا هشتی با کریاس می شدند. هر چند که در بیشتر مواقع شکل آن هشت ضلعی است اما این به مفهوم هشت نیست و هشتی هایی به شکل مربع و دیگر شکل ها نیز وجود دارد. منظور از هشت چیزی است که از فضای داخلی خانه بیرون آمده است و تنها جایی است که با بیرون خانه ارتباط دارد. این فضا و راهروهایی پیچ در پیج منتهی به حیاط های اندرونی و بیرونی مانع دید افراد غریبه به داخل حریم مقدس خانواده می شده است. ایجاد مکث، تقيم فضایی و فضایی جهت انتظار از جمله عملکردهای این عنصر می باشد.

دالان

در مفهوم وسیع به فضاهای دسترسی مسقف که معمولا نیز با طاق آهنگ نیز پوشیده می شود را دالان می نامند، در صورت طولانی بودن دالان برای روشنایی آن نور گیری از سقف صورت می گیرد، نقش دالان عبارتست از:

الف – ارتباط بین فضاها مخصوصا بین ورودی و حیاط را برقرار می کند

ب- نقش تقسیم، مخصوصا وقتی بین دو اتاق واقع می شود. ج-حل اختلاف سطح حیاط با کوچه از طریق شیب.

د- نظم فضایی در تقسیمات نمای خانه رو به حیاط.

حیاط اندرونی

بزرگترین حیاط خانه است مخصوم ساکتین و محارم خانه می باشد. البته در خانه هایی که حیاط بیرونی ندارد هر دو وظیفه را عهده دار است. از خصوصیات این حیاط در خروجی و با ورودی از ناحیه کوچه و گذر گاه دیگری می باشد

——————————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای خانه داودی(خانه داوید)اصفهان به همراه پلان ها

فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 180
حجم فایل:25 مگابایت

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای خانه داودی(خانه داوید)اصفهان به همراه پلان ها،پروژه مرمت و احیای خانه داودی(خانه داوید)اصفهان به همراه پلان ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا