مرمت ابنیه

پروژه مرمت و احیای حمام خان کاشان

پروژه مرمت و احیای حمام خان کاشان

کد:M 196

حمام‌ها از دیرباز در فرهنگ ایرانی جایگاه به خصوصی داشتند و می‌توان آنها را در فرهنگ سنتی ایران، نماد پاکیزگی و نظافت دانست. علاوه بر این حمام‌ها محلی برای دیدار مردم با یکدیگر و جمع شدن آنها به دور هم بودند و لذا از لحاظ اجتماعی نیز در بین مردم محبوبیت داشتند. حمام‌های عمومی نه تنها برای پاکیزگی و نظافت مورد استفاده قرار می‌گرفتند بلکه همانطور که گفته شد در فرهنگ ما نیز جای خوش کرده بودند و لذا غالبا در مراسم بزم و عروسی نیز از آنها استفاده می‌شد.

حمام خان کاشان یکی از قدیمی ترین حمام‌های کاشان است که در میانه راسته اصلی بازار بزرگ کاشان و در محلی موسوم به بالا بازار جای گرفته است. گفته می‌شود که حمام خان در زمان حاکمیت میرزا عبدالرزاق ساخته شد که یکی از حاکمان دوره زندیه بود. بر طبق روایات تاریخی، میرزا عبدالرزاق حاکمی مردمی و مهربان بود که برای رشد و اعتلای کاشان تلاش‌های فراوان نمود. حفظ آثار تاریخی موجود و ساخت آثار متعدد، من جمله کارهایی هستند که وی در دوران زمامداری خود به انجام رساند.

سیر تحول بنا:

بر اساس منابع بررسی شده، فضاهای مختلف حمام پوشیده از کاشیهای دوره زندیان و سنگهای مرمر بوده است. امروزه جای این پوششها را اغلب کاشیهای جدید گرفته و حمام، جز بعضی بخشهای آن، دایر است.

نوع بهره برداری از بنا

در گذشته :

مراسم مذهبی ، عروسی ، حنابندان ، احیا و به طور کلی تمامی ممراسم ها در حمام برگزار میشده . حمام از قداست خاصی برخوردار بوده ، قبل از اذان صبح باز میشده و به دلیل قرزارگیری در بازار فقط برای آقایان بوده است .کاربری فعلی : سفره خانه است و مالکیت شخصی است و در دست وراث نسل پنجم میباشد

سربینه حمام :

سریبنه یا بنا به اسطلاح محلی ، سردخانه و رختکن حمام فضایی است وسیع و بسیار مجلل که در چهار جبهه ی آن سکوهای مرتفعی در چهار صفه به صورت شاه نشین تعبیه شده است که در وسط هر یک از آن ها آب نمایی زیبا طراحی شده است.

گرداگرد سربینه سکویی هایی قرار دارد که فضای نشستن و استراحت را از فضای تردد جدا می کند . در چهار گوشه ی این فضا چهار غرفه با قاعده ی نیم هشت قرار دارد که هر یک حوضی در مقابل دارند. این حوض ها در انتهای پلکان های سکوها واقع شده اند و پیش از رسیدن به سکوها ، پاها در آن ها قرار می گرفته است.

نورگیری سربینه :

پنجره ندارد ، نورگیری بزرگ در  میانه ی طاق روشنایی سربینه را تامین و حوض هشت گوش میانه ی سربینه تابش نور را دو چندان  می کند.

میان در :

میان در فضایی است با قاعده ی هشت ضلعی منتظم ، که با تغییر جهت حرکت از سربینه به گرم خانه ، علاوه بر از بین بردن دید مستقیم از تبادل حرارت در بین آن ها می کاهد .

گرمخانه :

گرمخانه فضایی با قاعده ی مستطیل است که چهار ستون سنگی آن را به سه بخش تقسیم کرده است. خزینه در انتهای بخش میانی گرمخانه و رو به رو ی ورودی آن قرار گرفته که امروزه مخروبه است . دو فضای اطراف خزینه احتمالا خلوت کرمخانه بوده اند. یکی از این فضاها را امروزه به گرمخانه افزوده و دوش هایی در آن نصب کرده اند.

فضای گرمخانه شامل دو قسمت عمده است یک قسمت اصلی که دارای سقف گنبدی شکل و کاربندی شده به صورت شمشه هشت شاغولی  است و بر روی چهار ستون اصلی استوار است و تقریبا فضای عمومی حمام است و قسمت دوم که تقریبا قسمت خصوصی حمام است مورد استفاده ی افرادی خاص ( از قدیمیان اهل محل و کسانی که جهت انجام اموری چون حنابندان و نظایرآن مدت زمان بیشتری را نسبت به دیگران در حمام به سر میبرند ) قرار میگیرد تا حدی از قسمت اول کوچیکتر می باشد و حوضچه ای هم در آن قرار گرفته است.

خزینه :

خزینه فضای حوض مانندی است با آب گرم که محلی برای تمیز کردن سر و بدن بوده. خزینه شامل بخش انبار سوخت نیز هست که شامل ( آتشدان دودکش و محلی برای جمع آوری آتشدان ) است . گرما و حرارت فوق العاده ای که در آتشدان ایجاد میشود به ظرف بزرگی ( دیگ حمام ) که با مهارت خاص حد فاصل آتشدان و کف خزینه نصب شده بود منتقل میگردید و دیگ مذکور آب خزینه را گرم میکرد . به این ترتیب کف خزینه را گرم میکرده به این ترتیب کف خزینه و به ویژه مرکز آن کانون حرارت بوده است . برای ورود به آتشدان ابتدا پای راست را گذاشته و سپس نیمه ی دوم بدن را وارد میکردند.

سربینه حمام :

سربینه که وسیع ترین فضای حمام است قاعده ای هشت و نیم هشت دارد . هشت ستون سنگی نیز فضایی در میانه ی آن پدید آورده که با طاق رسمی بندی مرتفعی از دیگر قسمت ها متمایز شده است. سقف اصلی رختکن به صورت گنلدی است که روی هشت ستون رنگی درچهار نقطه به صورت زوجی احداث شده اند قرار گرفته .

——————————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای حمام خان کاشان
فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 93
حجم فایل:25 مگابایت

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای حمام خان کاشان،پروژه مرمت و احیای حمام خان کاشان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا