مرمت ابنیه

پروژه مرمت خانه ارباب هرمز تهران

پروژه مرمت خانه ارباب هرمز تهران

کد:m 104

عمارت ارباب هرمز در منطقه‌ای معروف به «باغ اناری» که سال‌هاست باغ انار آن از بین رفته، قرار گرفته است. هرمز، ارباب معروفی است که در اواخر دوران قاجار و اوایل پهلوی منطقه‌ی تهران‌پارس را تأسیس کرد.در قلب پارک پلیس، عمارتی دوطبقه با سرستون‌ها و گچ‌بری‌هایی بی‌نظیر قرار دارد که هنر ایرانی را به‌نمایش می‌گذارد.

اکثر بناهای تاریخی به‌جامانده از دوره قاجار در شهر تهران، در محدوده شمال و مرکز این شهر قرار دارند؛ اما «عمارت ارباب هرمز» یا «عمارت مجیدیه» از معدود بناهای تاریخی شرق تهران است. این مسئله بر همگان آشکار است که عمارت ارباب هرمز نسبت‌به دیگر آثار نادیده گرفته شده است. با نادیده‌گرفتن شکوه و زیبایی خیره‌کننده این بنا، در حقش اجحاف کرده‌ایم!

عمارت ارباب هرمز یک بنای تاریخی است که قدمت آن به دوره‌ی قاجار بر می‌گردد، در دوران قاجار و پهلوی تعدادی از زرتشتیان به تهران آمده و در تهرانپارس ساکن شدند. ارباب جمشید یکی از مردان سیاست دوران پهلوی بود که بعد از کشته شدن وی پسرش هرمز آرش ملک زمین‌های ارباب جمشید شد. هرمز آرش به خاطر ساخت بناهای زیادی از جمله زایشگاه، مسجد، دبیرستان، مدرسه راهنمایی ساخت مخازن آب و برپایی کارخانه برق، مرکز مخابرات، یکی از بخشنده‌ترین، خیرترین و منصفترین مالکان تهرانپارس محسوب می‌شد، در واقع هرمز آرش، محله‌ی تهرانپارس را ساخت و به مردم اهدا می کرد. این بنای تاریخی و باغ انار که امروزه به نام بوستان پلیس معروف است تنها یادگاری خاندان زرتشتی در تهران که دارای تزئینات منحصر به فردی می‌باشد. امارت ارباب هرمز تنها عمارت تاریخی است که از دوران قاجار در شرق تهران به جای مانده است. این عمارت تاریخی در سال 1395 خورشیدی مورد مرمت قرار گرفت و به موزه گرافیک ایران اختصاص یافته است.

ساختمان عمارت را در دو طبقه به‌همراه زیرزمینی کوچک ساخته‌اند. این ساختمان تالاری مجلل در طبقه همکف دارد؛ تالار از هشت ستون با پایه‌ها و سرستون‌های کرنتین و سقفی گچ‌بری‌شده با طرح‌واره‌های زیبای هنر ایرانی شکل یافته است. تزیینات چوبی و گچ‌بری‌های رنگی در طبقه دوم این عمارت، به همراه معماری قاجاری و اتاق‌های تودرتو، جلوه ویژه‌ای به عمارت بخشیده است.

عمارت ارباب هرمز روی زمینی شیب‌دار قرار دارد. نمای جنوبی آن با هشت پله سنگی به ارتفاع تقریبی 17 سانتی‌متر به طبقه همکف وصل می‌شود؛ اما نمای شمالی طبقه همکف، با زمین هم‌سطح است. سبک معماری آن را به‌دلیل تلفیق روش کلاسیک و مدرن، می‌توان سبک نئوکلاسیک دانست. مالکان عمارت، از آن به‌عنوان منطقه‌ای ییلاقی استفاده کردند. این بنا در ۱۶ اسفند سال ۱۳۸۴ به شماره ۱۴۶۱۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و مرمت آن در سال ۱۳۸۵ در دستور کار شورای شهر تهران قرار گرفت. پس از تصویب، در ۱۵ اسفند ۱۳۹۰ خورشیدی، سازمان زیباسازی شهر تهران اقدام به بازسازی این بنا کرد. مرمت بنا نیز در اوایل بهار به پایان رسید. در بازسازی بنا، سعی شده است شواهد دوره‌های مختلف آن قابل‌شناسایی باشد.

فرم کنونی بنا با ساختار اولیه آن تفاوت بسیاری دارد. این ساختمان دست‌کم در چهار مرحله، دچار تغییرات اساسی شده است. گویا بنای اولیه، منطبق با الگوی کوشک‌های ایرانی با ابعادی کوچک‌تر بود و سپس بازسازی آن به‌شکل کوشکی تابستانی با فضاهای باز انجام گرفت. درنهایت، با حضور ارباب هرمز در بنا، پس از توسعه در دو جبهه غربی و شرقی، قسمت‌های ستون‌دار داخلی با اجرای جزر‌های باربر، از هم جدا شدند.

3box

——————————————————————————————————————-
نام محصول:مرمت واحیا خانه تاریخی ارباب هرمز تهران،به همراه پلان های کامل(پروژه مرمت ابنیه)
فرمت فایل:powerpoint
تعداد صفحات:68صفحه
حجم فایل:5 مگابایت

قیمت قبل از تخفیف 200000 تومان

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی

تحلیل و بررسی مجتمع تجاری تیراژه و ایرانیان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا