مرمت ابنیه

پروژه مرمت و احیای مسجد جامع فرومد به همراه پلان ها

پروژه مرمت و احیای مسجد جامع فرومد به همراه پلان ها

کد:M 173

شناخت بنا
مسجد جامع فرومد با شماره 345 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و تحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان می باشد. مساحت این جامع پس از پی گردی های صورت گرفته که منجر به آشکار شدن چندین دهانه در شبستان های شرقی و غربی گردید هم اکنون، در حدود ۱۰۲۰ متر مربع است. در دایره المعارف مساجد ایران ۸۲۰ متر مربع ذکر شده است. در طول همین پی گردیها بقایایی از آثار دوره سلجوقی توسط مرمت گران کشف شد و شاید تاکنون قدیمی ترین دوره ای را که بر اساس مشاهدات کنونی بتوان به ساخت آن نسبت داد، همین دوره باشد. با اینکه سازمان میراث فرهنگی بنا را متعلق به دوره خوارزمشاهیان می داند، اما واقعیت این است که درباره تاریخ ساخت بنا اطلاعات مشخصی در دست نیست و آنچه می توان به آن اتکا کرد، تنها گفته صاحبنظرانی است که نظراتشان در زیر آمده است، اما بدون شک تخمین عمر مسجد نیاز به گمانه زنی و بررسی های بیشتر باستان شناسی دارد.


آندره گدار می نویسد: « مسجد فرومد در حال حاضر ویرانه ای است که نقشه آن دیگر به طور کامل قابل درک نیست، از چگونگی بیوتات فرعی آن بی اطلاعیم ولی قسمت های اصلی و چهارچوب مسجد به دست ما رسیده است. » گدار با توجه به مقایسه این بنا با بناهای مشابه تاریخ بنا را به قرن ششم هجری / دوازدهم میلادی نزدیک تر می داند. «… مسجد بزرگ و مجلل فریومد که ظاهرة هنگامی ساخته شده که این شهر حاکم نشین منطقه بوده می توانسته در این باره اطلاعات کافی در اختیار ما بگذارد ولی در حال حاضر هیچ تاریخی در آن مشاهده نمی شود و نام هیچ شخصیت مشهوری در کتیبه های آن نیامده است.

با این همه، همانطور که در آینده ای نزدیک خواهیم دید سبک معماری خراسانی آن ما را متقاعد می سازد که این مسجد را در ردیف مساجدی که متعلق به قرن ششم هجری هستند قرار دهیم. بنابر آنچه گذشت می توانیم چنین تصور کنیم که تاریخ احداث مسجد فریومد و هم زمان با آن تغییر محل مرکز جوین از آزادور به فرویمد، آنقدرها هم متأخرتر ازدوران تدوین کتاب معجم البلدان نبوده و با قید احتیاط به قرن هفتم هجری تعلق داشته است … »  همچنین ویلبر می نویسد: « در ۱۲۰ کیلومتری مغرب سبزوار در راه بین تهران و مشهد قریه کوچکی است به نام عباس آباد. از این قریه کوره راهی به شمال منتهی می شود و در فاصله تقریبا ۳۰ کیلومتری، ده کوچک فرومد واقع است و مسجد در حوالی شرقی ده قرار دارد.

ویلبر مسجد را در قسمت شرقی ده ذکر می کند در صورتی که مسجد هم اکنون تقریبا در مرکز ده واقع شده است.با توجه به نقشه اشمیت نوشته ویلبر صحیح است. منطقه بین تپه تاریخی شهرستان و مسجد همانطور که در نقشه گوگل ارت قابل رویت است بعدها مورد استفاده اهالی قرار می گیرد و چون منطقه زراعی نبوده است هر کس قطعه زمینی برای خود انتخاب می کند و خانه ای بنا می کند و بر این اساس به مفت آباد در بین اهالی مشهور است.

همچنین ویلبر می نویسد: « قدیمی ترین قسمت مسجد که به دوره معینی می توان نسبت داد، در دوره سلجوقیان ساخته شده است. کلیه دستگاه در دوره مغول تکمیل شد و بعدا اضافات و تغییراتی در آن به عمل آمد که بعضی از آنها کاملا جدید است … و فقط لازم است اشاره شود که ایوان جنوبی اول در دوره سلجوقیان ساخته شده. دیوار شرقی این ایوان سردری با طاق نوک تیز دارد که در تجدید ساختمان دوره مغول پر شده است بر همین دیوار آجر چینی سبد شکل سلجوقی وجود دارد که در هیچ قسمت از ارتفاع چهار متر بالاتر نیست و معلوم می شود که ایوان اصلی کمی بعد از ساختن سقوط کرده و پایه ها و نصف دیوارها در دوره مغول برای تجدید ساختمان مورد استفاده قرار گرفته است.

بر دیوار محراب از لای شکاف های گچبری دوره مغول اثر تزئینی گچی دوره قبل مشهود است … کتیبه های این مسجد همه خراب شده و تاریخ بنا روی آنها پیدا نشد، ولی در بالای محراب امضای استاد کار، يعني على جامى السنایی سمنانی وجود دارد. تاریخ قسمت مغولی این بنا ممکن است در حدود ۱۳۲۰ میلادی باشد. این تاریخ از روی خصوصیات کلی و شباهت طرحهای تسمه ای با طرح های مشابه در بسطام و شباهت طرح های گچبری انحنای داخلی طاق ها با طرح های مقبره اولجایتو در سلطانیه تعیین شده است.» در دایره المعارف مساجد ایران آمده است: « این بنا به جهت دارا بودن تزئینات بسیار غنی، از آثار ارزشمند معماری دوره خوارزمشاهیان به شمار می رود. »

——————————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای مسجد جامع فرومد به همراه پلان ها

فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 169
حجم فایل:25 مگابایت

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای مسجد جامع فرومد به همراه پلان ها،پروژه مرمت و احیای مسجد جامع فرومد به همراه پلان ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا