مرمت ابنیه

پروژه مرمت و احیای حمام گلشن یزد به همراه پلان ها

پروژه مرمت و احیای حمام گلشن یزد به همراه پلان ها

کد:M 138

حمام گلشن، در بخشی از ناحیه تاریخی شهر یزد قرار گرفته که محله گازرگاه خوانده می شود. این محله، حدفاصل خیابان های مهدی، امام خمینی و سلمان فارسی، در همسایگی محله های سلسبيل، پیربرج و نظر کرده و در بخش جنوب شرقی بافت تاریخی شهر یزد قرار دارد. محدوده جنوبی و جنوب غربی که بین دو خیابان سلمان و امام خمینی قرار دارند، قدیمی تر هستند. خیابان مهدی در شمال محله از تعریض یکی از محورهای درون محله ای ایجاد شده است .

پروژه مرمت و احیای حمام گلشن یزد

 بخشی از محله که در مجاورت خیابان مهدی قرار گرفته بیشتر نوسازی شده است، ولی هرچه به سمت خیابان های سلمان و امام برویم میزان نوسازی به حداقل رسیده و بافت تاریخی غنی آن دیده می شود. این محله در همسایگی بناهای تاریخی شاخصی چون مجموعه امیرچقماق، مسجد جامع، بازار خان، بازار محمد علی خان، حسینیه و بازار شاهزاده فاضل، و مدرسه علمیه مصلی قرار دارد .

 اهالی قدیمی و سالخورده محله، نام گذاری محله را به دلیل حضور گازری ها (سفید گرها) می دانند که رسمون (نخ پنبه) را برای تولید پارچه چیت، کرباس یا متقال، در پای جوی هرهر می شستند و سفید می کردند

بافت تاریخی درون محله نیز بسیار غنی است. این محله در بر گیرنده بناهایی ارزشمند از دوران تیموریان تا قاجار است. این محله، از محلات اعیان نشین شهر یزد بوده و خانه های تاریخی ارزشمند بسیاری را در خود جای داده است که در کنار بناهایی مانند مسجد، حسینیه کوچک و حسینیه بزرگ گازرگاه، و حمام تاریخی گلشن، بافت تاریخی محله را تشکیل می دهند.بیشتر بافت محله را در درون، بافت مسکونی، و در بیرون محله و لبه ها، بافت تجاری تشکیل داده است .

 بخش عمده ای از بافت مسکونی محله، از افراد بومی خالی شده و این بخش ها یا مترو که مانده، یا به انبار تبدیل شده و یا مسکن مهاجرین خارجی عمدتا افغانی شده است و البته این وضعیت، اغلب در ناحيه تاریخی محله رخ داده است.

ورودی مردانه حمام در کوچه گازرگاه قرار دارد. سر در اول و در فضای مسقف با تاقی آهنگ با ترس تیزه دار و آجر چینی فشار کشی گل برگردان است. در ورودي، قاب بندي أجري دارد که در قیمت بالای در، فرسی تزیینی به صورت خفته راسته جنانی، در داخل قاب بندی آجری است و زیر این قرس اندودی از گچ بوده که نام گرمایه بر آن نوشته شده بوده، اما تخریب شده و ریخته است. بالا آمدن سطح کوچه، اختلاف سطح بین ورودی حمام با سطح کوچه ایجاد کرده است .

هشتی ورودی به شکل هشت ضلعی منتظم است. ورودی کمر چه و ورودی فضای بعدی در یک راستا هستند و به اضلاع به اندازه یک آجر در عمق تر نشسته و سکوهایی ایجاد کرده اند. سقف هشتی، تاقی هستند که به شیوه رگ چین است و در مرکز سئف نورگیری هشت ضلعی قرار دارد. تافی های پاکار سقف هشتی، قوس از هشدار هستند. آسیب دیدگی بخشی از آجرهای پایین تاق نماهای ریختن بشه کشی آجر چینی سقف و آسیب دیدگی موضعی آجر چینی پائی دبر ارها، در این بخش دیده می شود .

پس از پرداخت آنلاین لینک دانلود فایل همان لحظه به طور خودکار به ایمیل شما ارسال خواهد شد.
جهت آموزش خرید از سایت اینجا کلیک کنید.

——————————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای حمام گلشن یزد به همراه پلان ها

فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 110
حجم فایل:12 مگابایت

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی

پروژه مرمت و احیای حمام گلشن یزد به همراه پلان ها،پروژه مرمت و احیای حمام گلشن یزد به همراه پلان ها،پروژه مرمت و احیای حمام گلشن یزد به همراه پلان ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا