مرمت ابنیه

پروژه مرمت و احیای حمام شاهزاده ها اصفهان به همراه پلان ها

پروژه مرمت و احیای حمام شاهزاده ها اصفهان به همراه پلان ها

کد:M 154

تاریخچه گرمابه شاهزاده ها

برای ذکر تاریخ یک بنا یا مجموعه راههای متعددی وجود دارد:

1- وجود مدارک وقف و موقوفات.

۲- کتیبه ها که تاریخ ساخت و یا بانی بنا را نشان میدهد .

3- سفرنامه ها

4- اسناد و مدارکی که در اختیار بانی یا وارثین بنا و یا مجموعه قرار دارد.

 و موارد دیگر که میتواند تاریخ بنا را به طور دقیق و یا نسبی مشخص نماید. اما در مورد تاریخچه گرمابه شاهزاده ها با توجه به مقایسه ی پلان و معماری این حمام با سایر حمام های شهر اصفهان میتوان گفت که گرمابه شاهزاده ها یک بنای صفوی است اما متاسفانه هیچ گونه سند و یا مدرکی که بتواند تاریخ ساخت و یا بانی آن را به طور دقیق مشخص نماید وجود ندارد. ولی با مراجعه به کتاب های تاریخی مربوط به شهر اصفهان میتوان ارزیابی کرد که بنایی ساخته شده در قرن یازدهم قمری توسط یکی از شاهزادگان (دختر ) صفوی بوده است.

بررسی و مطالعه معماری فضاهای بنا

گرمابه شاهزاده ها مانند بسیاری از حمامهای تاریخی به دو بخش اصلی تقسیم می شود . “بينه ” یا ” جامه کن ” که خود از فضاهای متصل به یکدیگر تشکیل شده و گرمخانه که مشتمل بر قسمتهای عمومی و خصوصی ( شاهنشین ها ) ، خزینه آب گرم است . این دو بخش اصلی به صورت ظریفی توسط میاندر به یکدیگر متصل می شوند . در واقع میاندر از یک سو دو بخش حمام را به یکدیگر پیوند می دهد و از سوی دیگر طرح خاص آن سبب می شود که هر بخش بتواند دمای خود را که کاملا متفاوت با دمای بخش دیگر است حفظ نماید و نیز امکان دید مستقیم از یک بخش به بخش دیگر منتفی می گردد .

ورودی حمام نیز نقش مشابهی را بین سر بينه و فضای بیرون حمام ایفا می کند. طراحی ورودی اصلی با فرم خاص خود ، مانع دید مستقیم به داخل حمام شده و از تبادل دمای سر بینه با فضای خارج به مقدار زیادی می کاهد. سر بینه ( رختکن ) در واقع از فضاهای اصلی بنا است ، جایی که معمار تمامی توان خود را به کار بسته تا فضایی با شکوه را طراحی نماید ، او با بکارگیری نظمی کامل و تناسبات و ترکیبی حساب شده و سقفهای دارای کار بندی و ستونهای سنگی و استفاده از حوض و فواره و نیز نورپردازی خاص طبیعی فضای دلنشین و آرامش بخش را آفریده است . گرمخانه که جزئی دیگر از فضای اصلی حمام می باشد خود دارای فضاهایی می باشد شامل خزینه آب گرم، شاه نشین ها، گرمخانه نیز به صورت مشابه دارای سقفهای کاربندی شده و نورپردازی طبیعی میباشد. سوای از دو فضای اصلی ، گرمابه شاهزاده ها دارای فضاهای دیگری مثل تون ، انبار سوخت و ورودی تون که جزء ورودی فرعی حمام می باشد .

——————————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای حمام شاهزاده ها اصفهان به همراه پلان ها

فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 120
حجم فایل:35 مگابایت

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای حمام شاهزاده ها اصفهان به همراه پلان ها،پروژه مرمت و احیای حمام شاهزاده ها اصفهان به همراه پلان ها،پروژه مرمت و احیای حمام شاهزاده ها اصفهان به همراه پلان ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا