مرمت ابنیه

پروژه مرمت و احیای گرمابه رضوی قزوین

پروژه مرمت و احیای گرمابه رضوی قزوین

کد:M 208

 شناخت گرمابه رضوی قزوین

گرمابه رضوی مربوط به دوره قاجار است و در قزوین، خیابان امام خمینی، جنب ورودی مسجد النبی واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۲۶۱۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

ورودی آن در راهروی سرپوشیده اختصاصی حد فاصل جلوخان مسجدالنبی و بازار وزیر قرار دارد .این گرمابه دارای سربینه ای با تناسب کشیده وبصورت راسته بوده وعلاوه بر گرمخانه دارای استخر چهار حوض نیز بوده است . گرمابه رضوی در محدوده بازار و بین مجموعه سعدالسلطنه و مسجد النبی قرار گرفته است،، محدوده كالبدی این گرمابه از شمال به سرای بهشتیان، از شرق به راسته وزیر، از غرب به جلو خان مسجد النبی (ص) و از جنوب محدود به كوچه ای است كه راسته وزیر را به مسجد النبی وصل می‌كند.

با توجه به تعدد فضاهای موجود در گرمابه رضوی، می‌توان آن را از وسیع ترین گرمابه های شهر بشمار آورد، همچنین تنوع فضایی و سبك معماری این گرمابه با دیگر گرمابه های شهر متفاوت بوده و به همین دلیل مورد توجه است.

تاریخچه حمام‌ یا گرمابه ایرانی

همان طور که می‌دانید تنها سرزمین و نقطه در جهان که همیشه یکتا‌پرست بودند مردم ایران هستند. باستان شناسان هرگز نتوانستند نشانه‌ای از بت‌پرستی و یا نماد‌پرستی در سرزمین ایران پیدا کنند. ما همواره خدا را در قالب ادیان آسمانی پرستش می‌کردیم. در آیین‌های مختلفی که به سرزمین ایران وارد شدند مانند میترائیسم، مزدیسنا، زرتشت و در نهایت اسلام، به اصل پاکیزگی جسم و روح تایید داشتند و این یکی از اصول اعتقادی مردم فلات ایران بود. به همین دلیل در سراسر قلمروی ایران حمام‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بودند. بنا به گفته موبد اردشیر خورشیدیان (رئیس انجمن موبدان ایران) ایرانی‌ها نخستین قوم در جهان هستند که برای شست‌وشو گرمابه ساختند.

خزینه، سربینه، بینه، گرمخانه

اصلی‌ترین بخش‌های کالبدی و فضایی حمام ایرانی شامل بینه، میان دَر و گرمخانه هستند که بر اساس طب سنتی- ایرانی و اسلامی طراحی شدند. هر بخش به گونه‌ای ساخته می‌شد تا سه فضای متفاوت از نظر دما (سرد، گرم و معتدل) را ایجاد کنند. ساختمان حمام‌ها بر اساس چهار طبع یا مزاج اصلی شناخته شده در طب سنتی ایرانی یعنی گرم، سرد، خشک و تَر طراحی می‌شد چون سلامت انسان را در تعادل بین این طبع‌ها می‌دانستند.

جالب است بدانید هر فضا با راهرو و هشتی از سایر فضاهای جدا می‌شد تا دما و رطوبت هر فضا نسبت به مکان مجاورش ناگهان تغییر نکرده و دمای هوا ناگهان افت نکند.

سردخانه یا بینه

خانه اول به عنوان سردخانه شناخته می‌شود که در واقع محل رخت‌کن یا بینه نام دارد. هوای بینه همان طور که از نامش پیداست کاملا سرد و خشک است که در طب سنتی ایران معادل فصل پاییز شناخته می‌شود. در این فضا عموما خلط یا مزاج سودا در بدن انسان ایجاد می‌شود. در این قسمت که عموما به شکل هشت ضلعی و با سقف گنبدی ساخته می‌شد، سکوهایی وجود داشت که در آن تشک و یا فرش پهن می‌کردند تا مردم علاوه بر تعویض لباس‌هایشان کمی استراحت کنند.

عموما برای تزئین بینه از سنگ یا کاشی استفاده می‌شد و در سقف گنبدی آن نیز نوع خاصی از شیشه به نام “جام خانه” قرار می‌دادند. با برداشتن جام‌ها (که عموما از جنس سفال کروی شکل بودند) دمای بینه متناسب با فصل‌ها تعدیل و محیط ضد عفونی می‌شد.

——————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای گرمابه رضوی قزوین
فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 75
حجم فایل:25 مگابایت

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای گرمابه رضوی قزوین،پروژه مرمت و احیای گرمابه رضوی قزوین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا