مرمت ابنیه

پروژه مرمت و احیای امام زاده یحیی ورامین

پروژه مرمت و احیای امام زاده یحیی ورامین

کد:M 223

امامزاده یحیی در جنوب شرقی ورامین در منطقه کهنه گل قرار گرفته است. تاریخ این بنا مربوط به سال 707 هجری قمری است . که دارای  یک گنبد بزرگ آجری است سبک معماری شباهت زیادی به مسجد جامع دارد.بنا شامل یک اتاق گنبد دار است دیوارمقبره ه های آن از خارج توسط یک سلسله اتاقهای کوتاه متعلق به  دوره های بعد محاصره شده است.  داخل صحن شجرنامه ای موجود است که نصب امامزاده را به امامزاده حسن میرساند. بنای امام زاده یحیی  در منطقه ی  کهنه گل واقع شده و فاصله آن به خط مستقیم تا مسجد جامع بسیار کم (حدود یک کیلومتر) است .

در گذشته راه وصول به بقعه راه باریکی بود که از میان مزارع گندم صیفیجات میگذشت ، اما امروزه به علت توسعه شهر ورامین بناي امامزاده در داخل محدوده شهري قرار گرفته استتزیینات گچبري و کاشیکاري هاي خود، اهمیتی جهانی دارد. در این بقعه، آرایه هاي گچبري وسعت زیادي از تزیینات را به خود اختصاص داده است به گونه اي که در بخش هاي مختلف بنا از جمله: گوشه سازي ها (سه کنج)، دیوار سمت قبله، سقف و کتیبه ثلث تاریخدار درون بقعه، می توان نمونه هاي منحصر به فردي از این تزیینات را مشاهده کرد.

این بنا احتمالا مدفن یحیی بن علی بن عبدالرحمن بن قاسم بن حسن بن زید بن امام حسن مجتبی(ع) است که عاملان عبدالله بن عزیز، حاکم شهر ری، او را به شهادت رساندند.

بانی این بنا، ابو محمد حسن بن مرتضی بن حسن بن محمد بن ابی زید بوده است. در کتیبه محراب زیبای کاشی کاری بقعه، استاد سازنده آن علی بن محمد، از خانواده طاهری کاشان، معرفی شده است.

این بنا، برجی هشت گوش و مسجدی با طاقهایی در دو سوی یک صحن باریک و یک سردر در جوار امام زاده دارد. زیبایی و درخشندگی کاشی های ازاره و محراب بنا غیر قابل وصف است، البته بخشی از این کاشی ها برداشته شده و به فروش رفته اند.

با توجه به محراب کاشی مورخ احتمالا 663 و تعداد زیادی از کاشی های ستاره ای شکل این بنا، که متعلق به سالهای 660 تا 663 است و در موزه های معروف دنیا نگهداری می شود، بنای امام زاده را از آثار قرن هفتم هجری قمری دانسته اند.

این بنا چندی پس از احداث به کاشی مزین شده و تقریبا نیم قرن بعد از آن، تزیینات بنا با گچ بری دیوارها و کاشی کاری مرقد تکمیل شده است. بنای اولیه امام زاده، گنبدخانه ای مربع شکل بوده که در دوره های بعد، با فضاهای کوتاه تر احاطه شده است.

در جوار امام زاده، بناهای دیگری قرار داشته که تا دوره اخیر تعدادی از آنها باقی بوده، اما امروزه از بین رفته است. ازاره داخل گنبدخانه کاشی- با درخشش و جلای فلزی- بوده که در دوره معاصر ربوده شده است. قسمت های مختلف محراب زیبای کاشی کاری بنا اکنون در موزه های فیلادلفیا و ارمیتاژ و لااقل یک مجموعه دیگر محفوظ است.

امام زاده یحیی در بسیار نفیس و گران بهایی نیز داشته که آن هم به سرقت رفته است. هم اکنون، تنها اثر نفیس باقی مانده در بنا، کتیبه گچ بری به خط ثلث در قالبی از گل و گیاه پرکار است که بر بالای ازاره داخل بنا قرار دارد. ازاره کاشی، که جای ازاره اصلی را گرفته است، قدمتی ندارد. ایوان شمالی بندکشی مهری داشته که متاسفانه در تعمیرات دوره معاصر، با اندود ساده گچی، مستور شده است.

مقبره داراى گنبد بزرگ آجرى است و در بدنه اش هشت دريچه مشبک ساخته شده است. صحن بنا به شکل برج، داراى چهار کنج تاق نماست. این بنا به سبک معماری آذری بنا شده است. سنگ قبر این بنا هم اکنون در موزه آرمیتاژ در روسیه نگهداری می شود.

——————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای امام زاده یحیی ورامین
فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 54
حجم فایل:25 مگابایت

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای امام زاده یحیی ورامین،پروژه مرمت و احیای امام زاده یحیی ورامین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا