مرمت ابنیه

پروژه مرمت و احیای کاروانسرای سپهسالار امیریه به همراه پلان ها

پروژه مرمت و احیای کاروانسرای سپهسالار امیریه به همراه پلان ها

کد:M 172

 شناخت اثر

 موقعیت کاروانسرا در شهر: کاروانسرای سپهسالار امیریه واقع در مرکز شهر امیریه و در موقعیت جغرافیایی ۵۴ درجه و ۸ دقیقه و ۳۵ ثانیه شمالی و ۳۶ درجه و ۱ دقیقه و ۳۸ ثانیه جنوبی قرار دارد. فاصله آن از هسته اصلی بافت تاریخی شهر (قلعه امیریه)، تقریبا ۱۲۴ متر می باشد.

تاریخ ساخت بنا:
بنای کاروانسرای سپهسالار توسط امیر سپهسالار داماد ناصرالدین شاه همزمان با شکل گیری روستای امیر آباد کاروانسرا در دوره قاجاریه ساخته شده است و به این تاریخ در منابع مختلف اشاره شده است. این کاروانسرا از نوع کاروانسراهای متأخر می باشد. البته هیچ منبع یا کتیبه ای در محل خود کاروانسرا وجود ندارد که اشاره به ساخت آن داشته باشد.

نام معمار- بانی بنا:
نام معمار بنا نامشخص می باشد و در بنای کاروانسرا و اسناد تاریخی نیز اشاره ای به معمار بنا نشده، ولی کاروانسرا به دستور امیر سپهسالار داماد ناصرالدين شاه ایجاد شده و زیر نظر وی اقدام به ساخت شده است. طبق روایات محلی چنین عنوان می گردد که وقتی معمار سازنده کاروانسرا خبر مرگ امیر سپهسالار را شنید آجری را که در دست داشت رها کرده و با این منطق که دیگر کسی وجود ندارد هزینه ساخت کاروانسرا را به وی بپردازد ساختمان کاروانسرا را نیمه کاره رها کرد. همانطور که از نام کاروانسرا بر می آید، آن را با نام کاروانسرای سپهسالار امیر آباد می شناسند و به همین نام در اسناد تاریخی و ثبتی سازمان میراث فرهنگی عنوان شده است، بانی این کاروانسرا امیر سپهسالار میباشد.


علت ساخت بنا:
در گذشته در کنار راه های میان آبادی ها و شهرها، ساختمانهایی برای آسودن مسافران ساخته می شده
است مانند کاروانسرا، رباط، سابات، لنگرگاه و… کاروانسرای امیریه نیز از جمله کاروانسراهایی است که در مسیر مرکز به شرق کشور برای استقرار و استراحت مسافران و کاروانیان ساخته شده و از جانب شرقی مسیر به کاروانسرای دامغان و از جانب غربی مسیر به کاروانسرای قوشه مرتبط می باشد.


دوره های مداخلات:
مداخلات در بنای کاروانسرا بصورت کلی و یا به گونه ای نبوده که ساختار معماری کل آن را دچار تغییر نماید ولی با توجه به تفکیک کاروانسرا میان افراد مختلف مداخلات صورت گرفته بصورت بستن درگاهها و یا ایجاد دیوارهای حائل میان فضاها بدون دخالت در سازه و ساختار بنا می باشد. در میانسرا نیز دیوارهای مختلفی به جهت تفکیک فضاها ایجاد شده است. مداخلات صورت گرفته در بنا شامل دوره خاصی نمی باشند، بلکه تمامی اقدامات توسط مالكين بطور جداگانه و طی زمان روی داده است، از این رو در این بخش بر روی پلان بخشهایی که مورد مداخله قرار گرفته مشخص شده است و دوره بندی تاریخی برای آن لحاظ نشده است.


کاربری های بنا از زمان ساخت:
کاروانسرای امیریه (سپهسالار) پس از ساخت بعنوان کاروانسرا به جهت خدمت رسانی به کاروانیان استفاده می شد و با گسترش استفاده از وسایل نقلیه جديد، همچون خودرو، قطار و نقش آن کمرنگ شده و بتدریج خاک فراموشی بر پیکر این بنا نشست. البته بعدها با درایت مردم روستا از کاروانسرای امیریه به عنوان مرکز اجتماعات عمومی و برگزاری مراسم خاص مذهبی استفاده شده و عزاداری های محرم و…. در میانسرای آن برگزار می گردید.

این بنا در میان مردم محلی به نام رباط شناخته شده و مراسم عزاداری و تعزیهای که در آن برگزار می شد در سالهای اخیر با ساخت حسینیه و مساجد در شهر رو به فراموشی سپرده شد. اخيرا تبدیل به محل نگهداری احشام و آغل اسب شده و امروزه نیز با داشتن مالكين متفاوت از طرف آنان به جهت نگهداری احشام، اجاره داده شده و حجره های اطراف آن از جانب شرقی نیز به فعالیتهای دیگری از طرف مالكين اختصاص یافته است.

——————————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای کاروانسرای سپهسالار امیریه به همراه پلان ها

فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 166
حجم فایل:25 مگابایت

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای کاروانسرای سپهسالار امیریه به همراه پلان ها،پروژه مرمت و احیای کاروانسرای سپهسالار امیریه به همراه پلان ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا