مرمت ابنیه

پروژه مرمت و احیای حمام آخوند ارومیه

پروژه مرمت و احیای حمام آخوند ارومیه

کد:M 226

معرفی اجمالی بنا

بنای مورد مطالعه پروژه ، حمام آخوند می باشد که یکی از چهار حمام موجود در مجموعه بازار تاریخی ارومیه می باشد .بنای حمام در تقاطع دو راسته  میرزا حسین آقا و راسته بقالان واقع شده است .حمام به دوره قاجاریه تعلق دارد که بنا به اظهارات محلی ( کسبه محل ) سابقاً به نام حمام آخون مشهور بوده است و بعدها به حمام آخوند تغییر نام یافته است .مالکیت بنا بصورت نیمه وقفی و نیمه خصوصی می باشد و در حال حاضر بعلت نشست بخش مرکزی و مشکل در دفع فاضلاب حمام ، به صورت غیر فعال در آمده و تقریباً متروک می باشد .

حمام آخوند از بناهای تاريخی و مکان های دیدنی اروميه است و در بازار ارومیه، در راسته حاج ميرزا حسين آقا قرار دارد. با قدمتی که به دوره قاجاريه بازمی‌گردد، اين بنا پلان منظمی ندارد و كف حمام دو متر و ۸۰ سانتی‌متر از كف بازار پايين‌تر است، حمام آخوند اروميه دو گنبد مركزی دارد كه يكی از گنبدها برای گرمخانه و ديگری برای رختكن طراحی شده‌اند. پی‌های بنا از سنگ لاشه، ملات، ماسه و آهک است. قوس‌های به‌كار رفته در نمای داخلی بنا از نوع شاخ بزی محسوب می‌شوند كه زيبايی خاصی به اين بنا می‌دهند و سبب ماندگاری آن بعد از چند صد سال شده‌‌اند. حمام آخوند همچنان در حال استفاده است و محل خزينه آب سرد قديم آن را امروزه به محل دوش تبديل کرده‌اند. پس از حمله هواپیماهای عراقی در سال ۱۳۶۶، این حمام تخريب شد و بعدها تعميراتی بر اساس معماری قديمی در آن صورت گرفت.

بررسی و تصحیح پلان

با توجه به اینکه پلانهای دریافتی از سازمان میراث فرهنگی روی کاغذ پوستی ترسیم شده بود و فاقد الحاقات و تغییرات سالهای اخیر بنا بود ، کار تهیه فایل کامپیوتری پلان و لحاظ الحاقات بنا به صورت تقریبی توسط گروه انجام شد . بدیهی است تهیه نقشه های دقیق به دلیل کمبود وقت و نبود امکانات لازم منجمله دوربین نقشه برداری میسر نشد . در ادامه پلانهای تهیه شده اولیه و اصلاحی ارائه می شود .

بررسی طاق و قوسهای موجود در بنا

طبق بررسی های انجام شده توسط گروه ، دو گنبد موجود در بنا از نوع کلنبو بوده که اخیراً بازسازی شده اند و هرکدام دارای یک نورگیر در وسط و چهار پنجره ( پاچنگ ) در اطراف می باشند . این مکان دارای 2 گنبد بوده که با طراحی دقیق باعث پایداری این بنا شده اند، یک گنبد برای رختکن بوده، گنبد دیگر برای حمام به کار برده می شود. امروزه نیز پس از تعمیراتی که بر روی آن انجام گرفت، مورد استفاده قرار می گیرد. با تطبیق دادن قوسهای موجود در حمام با هندسه های مختلف اجرای قوسها ، مشخص شد که قوسها به روش پنج و هفت معمولی اجرا شده اند . در ادامه مقایسه تطبیقی قوسها و گنبدهای حمام که توسط گروه انجام شده به شکل مصور ارائه شده است .

نقشه و معرفی بخش های مختلف گرمابه آخوند

با توجه به این که قدمت این بنا به سالیان گذشته باز می گردد می توان گفت پلان و طراحی منظمی را دارا نیست و کف حمام را حدود دو متر و هشتاد سانتی متر از کف بازار پایین تر ساخته اند، در معماری این حمام می توان دو گنبد مرکزی را مشاهده نمود که یکی از آن ها را برای قسمت گرم خانه و دیگری را برای سالن رخت کن ساخته اند و برای سیستم تهویه هوا و روشنایی کاربرد دارند. پی این بنا را از ملات، سنگ لاشه و ماسه و آهک ساخته اند. قوس هایی را که برای طراحی این حمام در نظر گرفته اند از نوع شاخ بزی می باشد که جلوه بی نظیری را به گرمخانه داده و باعث ماندگاری آن بعد از صد ها سال شده است.

می توان گفت حمام آخوند کاربری گذشته خود را به عنوان گرمخانه همچنان حفظ نموده، در قدیم محلی را برای به عنوان خزينه آب سرد قرار داده بودند که امروزه به دوش تبدیل شده و تزئینات به خصوصی را برای معماری حمام به کار نبرده اند تنها از آجرهای 20 در 20 استفاده نموده اند. از قسمت های دیگر گرمابه آخوند می توان به کاشی های رنگی، | دودکش ها، سیستم فاضلاب، دیوار چینی های آن و نورگیرهایی که در دو گنبد تعبیه شده اند اشاره کرد.

——————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای حمام آخوند ارومیه
فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 170
حجم فایل:28 مگابایت

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای حمام آخوند ارومیه،پروژه مرمت و احیای حمام آخوند ارومیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا