مرمت ابنیه

پروژه مرمت و احیای کاروانسرای برسیان اصفهان به همراه پلان ها

پروژه مرمت و احیای کاروانسرای برسیان اصفهان به همراه پلان ها

کد:M 151

بررسی سیر تحولات موجود در بنا

کاروانسرای برسیان مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان اصفهان، روستای برسیان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۶۹۷ به‌عنوان یکی ازآثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نام برسیان در نزهة القلوب آمده است . به نوشته حمدالله مستوفی در دوره وی براآن هشتاد پارچه دیه داشت از جمله برسیان . در دوره قاجاریه بر سیان از دهات مشهور براآن شمرده می شد (ارباب اصفهانی، ص ۳۰۹). احداث کاروانسرای آن در دوره صفویه، و مرمت آن در دوره قاجاریه نشان دهنده این است که برسیان در مسیر جاده مهمی قرار داشته است . مساحت این کاروانسرا 3000 متر مربع است. ساخت این کاروانسرا در یک دوره صفویه) بوده است به همین دلیل دارای سیر تحول و دگرگونی نمی باشد.

در روستای برسیان و در سمت غرب مسجد جامع برسیان، کاروانسرای عباسی برسیان قرار دارد که با توجه به ساختار و شالوده ی آن سال ساخت این کاروانسرا به دوره ی صفویه بر می گردد، یعنی حدود سه یا چهار قرن بعد از ساخته شدن مسجد جامع که در سال 491 هجری قمری می باشد. در چهار طرف حیاط این کاروانسرا که تا 30 سال پیش هم مورد استفاده قرار می گرفت 22 اتاق ساخته شده و در چهار گوشه ی آن شترخانه و بارانداز وجود دارد. این کاروانسرا برای اقامت کسانی که برای عبادت به مسجد می آمدند یا برای کسانی که از شاهراهی که از کنار روستا می گذشت عبور می کردند ساخته شد. روستای تاریخی برسیان در شرق اصفهان در جلگه ی رودخانه ی همیشه زنده ی زاینده رود، در فاصله ی 35 کیلومتری شهر اصفهان و در پایان منطقه سر سبز برآن شمالی در ناحیه ی شرق اصفهان قرار گرفته است.

و در این کاروانسرا ساختمانی در سمت راست درگاه ورودی بر روی پشت بام، الحاق شده که هم اکنون به صورت مخروبه است و فاقد هر گونه ارزش معماری است. این قسمت الحاقی در عکس ماکسیم سیرو در سال ۱۳۶۱ ه. ش. نیز دیده می شود.

بررسی سلسله مراتب معماری و چگونگی حرکت در بنا

پس از وارد شدن به کاروانسرا فضای مکث و کنترل وجود دارد که پس از گذشتن از آن، مسافران وارد حیاط می شوند. از آن جا به سمت اتاق ها حرکت می کنند. اتاق مسافرین معمولا چند پله بالاتر از حیاط بوده تا هم از ورود آب و گل به درون اطاق ها جلوگیری شود و هم از گرد و خاک کف حیاط قدری دورتر باشند. در اطاق ها و حیاط، ایوانی به عرض حدود دو متر قرار داشته. مساحت اطاق ها غالبا از ده الى دوازده متر مربع تجاوز نمی کرده است. استاد محمد کریم پیرنیا نقل کرده اند که این اتاق ها در نداشته اند و در تابستان بازشوی آن توسط پارچه و در زمستان توسط زيلو پوشیده می شده است.

——————————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای کاروانسرای برسیان اصفهان به همراه پلان ها

فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 125
حجم فایل:35 مگابایت

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای کاروانسرای برسیان اصفهان به همراه پلان ها،پروژه مرمت و احیای کاروانسرای برسیان اصفهان به همراه پلان ها،پروژه مرمت و احیای کاروانسرای برسیان اصفهان به همراه پلان ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا