مرمت ابنیه

پروژه مرمت و احیای مسجدجامع برسیان

پروژه مرمت و احیای مسجدجامع برسیان

کد:M 197

اين مسجد، در فاصله‌ي 42 كيلومتري مشرق اصفهان و در شمال بستر زاينده‌رود واقع گرديده است. دو قسمت از مسجد مزبور از نظر هنري قابل‌توجه است، يكي‌گنبد و ديگري‌محراب آن. مسجد جامع برسیان واقع در دهکده ایست که در لهجه ساکنین محلی آن « بیسیون» نامیده می شود  . و به نقل از « نزهه القلوب » حمد ا… مستوفی آن را برسیان می نامند که در بخش «برآن» اصفهان قرار داشت ، در بررسی ماکسیم سیرو ، درمیان خط سیری قرار گرفته که از ساحل شمالی زاینده رود از اصفهان به سمت نایین وجود داشته است  و کاروانسرایی از دوره صفوی نیز در کنار این مسجد جامع وجود دارد و این نتیجه حاصل است که این محل در بین راههای باستانی، آبادانی و توقف گاهی اصلی به شمار می آمده است.

مسجد جامع برسیان:

برسيان وزن ميان، در لغت فارس به معني عشقه و پيچك است و شايد در آن حدود گياه مزبور مي‌روييده است كه به اين نام خوانده شده است.

در شروع تاریخ دوره اسلامی ایران، مهاجمان عرب از منطقه اصفهان تاخت و تاز خود را در امتداد راههایی که به دشتها، کویرها و کوهها منتهی می شد دنبال می کردند و در این پیشروی به مردم ساکن روستاهایی بر می خوردند که وارث تمدنی کهن بودند و در زمان استقرار اسلام،  معماری مساجد در بسیاری از این مناطق بدون توجه به نقشه معروف به عربی از الگوهای ایرانی استفاده نمودند (سیرو ، 1359، ص54) که مهمترین گروه آنها ، چهار طاقی ها یا کوشکها بودند که گنبد خانه و مقصوره مساجد دوره اسلامی را تشکیل میدادند.

آشنایی با مسجد جامع برسیان

مسجد جامع برسیان نیز از این گروه از بناها شمرده می شود که در چهار طاقی آن دیگر سادگی نوع ساسانی بدلیل پیچیدگی منطقه انتقال گنبد به سختی قابل مشاهده است ولی این چنین اطاقهای گنبد داری در دوره اسلامی خواه بناهای تبدیل شده باشند و یا بناهای اسلامی معمولاً بصورت بنایی منفرد با حیاط یا بدون حیاط همچون مسجد جامع بروجرد به کار  می رفته اند به همین دلیل قدیمی ترین بخش بسیاری از مساجد ایرانی برای مثال مسجد سجاس، دقیقاً گنبد خانه آن است. (هیلن برند ، 1385،ص 95) و همچنان که می دا نیم در دوره سلجوقی گنبد خاگی مسجد جامع اصفهان در اصل گنبد خانه منفردی بوده که در دوره های بعد با شبستانی به مسجد جامع متصل گردید واین گنبد خانه در معماری سلجوقی همانطور که در برسیان می بینیم به عنوان کانون اصلی توجه باقی می ماند.

با وجود تحول تاریخی این بنا ، آنچه که امروزه شاهد آن هستیم اثری از معماری استوار دوره سلجوقی است. نکته اساسی در باره مساجد مرکز ایران این است که در همه آنها اساساً پلان ویژه ای بر طبق الگوی مسجد جامع اصفهان به کار رفته است و نکته شگفت انگیز این طرح انتقال مربع به گنبد بااستفاده از سکنج (فیلپوش) یعنی قوس و کاو دیواری که زاویه مربعی را پل بندی می کرد و آن را بصورت چند ضلعی در می آورد و مهمترین دگرگونی این طرح در دوره سلجوقی در تحول ساختاری و زیبایی شناختی آن بود (اتینگهاوزن و گرابار ، 1378،ص391) از دوره آل بویه دیده می شود (پوپ ،1382،ص106). مسجد برسیان مشابه نمونه ایده آل این پلان یعنی گنبد خاگی (تاج الملک) ساخته شده است.

جامع برسيان داراي دو دوره ساخت مي باشد:

بر اساس كتيبة محراب سال ساخت محراب 498 هجري است و كتيبة منار آن كه مورخ به سال 491 هجري مي باشد حكايت از آن دارد كه اين مسجد در دورة پادشاهي سلطان بركياق بن ملكشاه سلجوقي ساخته شده است. باستناد تاريخهاي ذكر شده منار برسيان جلوتر از گنبد خانة آن احداث گرديده است. اين قسمت كه شامل دورة اول ساخت مسجد است تنها شامل منار به ارتفاع 55/34 متر و گنبد خانه است. در دورة دوم يعني در زمان صفويه الحاقاتي به قسمت گنبد خانه صورت گرفته است كه به احتمال زياد و براساس مطالعات انجام شده شامل دو شبستان جانبي دو ايوان و دو شبستان در طرفين حياط بوده است كه قسمت عمدة آن امروز وجود ندارد.

——————————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای مسجدجامع برسیان
فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 63
حجم فایل:25 مگابایت

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای مسجدجامع برسیان،پروژه مرمت و احیای مسجدجامع برسیان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا