مرمت ابنیه

پروژه مرمت و احیای قلعه شامبراکان گچساران

پروژه مرمت و احیای قلعه شامبراکان گچساران

کد:M 221

شناخت بنا
قلعه شامبراکان
قلعه شامبراکان در شمالی ترین بخش مسکونی روستای شامبراکان بر روی بستری از سنگ و خاک قرار گرفته است. با نگاهی از روی بام قلعه به اطراف می توان زیبایی منطقه را بهتر لمس کرد. ضلع شمالی قلعه را باغات متراکم میوه و مزارع کشاورزی با نمایی چشم نواز فرا گرفته است. به فاصله کمی از بنا در بخش شرقی و غربی منازل مسکونی یک طبقه قرار دارند، که برخی از آنها خالی از سکنه می باشد.


در جبهه ی جنوبی قلعه میدانگاهی است که از دیرباز مکانی برای اجتماع روستاییان به ویژه مردان بوده و هست. به گفته اهالی در گذشته مراسم شادی و سوگواری در این مکان برپا می۔ گشته (مثل مراسم سوگواری امام حسین (ع)). اما امروزه به دلیل وضعیت نابسامان قلعه و محوطه آن این مراسم به دیگر نقاط روستا انتقال یافته است. در گوشه غربی این میدانگاه ساختمان شرکت تعاونی روستا که در دوره پهلوی دوم ساخته شده قرار دارد، که امروزه به عنوان انبار مورد استفاده قرار می گیرد.
تاریخچه بنا برای دستیابی به تاریخ ساخت و نحوه استفاده از قلعه شامبراکان و رخدادهای تاریخی آن، با توجه به عدم اطلاعات مکتوب، بر آن شدیم تا از وجود تاریخ شفاهی روستا یعنی آقای احمد سلیمانی مالک قلعه، کسی که بدون هیچگونه چشم داشتی این قلعه را با رایزنی با سایر مالكينبرادران خود)، به اداره میراث فرهنگی استان واگذار نمود، استفاده نماییم. بنابراین، موضوع با ایشان مطرح و او با سعه صدر درخواست ما را علی رغم مشغله های کاری یک روستایی پذیرفت، و وقت گرانبهای خود را برای این منظور در اختیار ما نهاد.

«قلعه شامبراکان (به زبان محلی شومبراکون) در دوره قاجار و در زمان احمدشاه قاجار احداث گردید. نمی دانم سازنده اصلی قلعه که بود، ولی در طول دوران گذشته همواره در اختیار خانواده سلیمانی بوده است. جدم سليمان و پدرم شكر الله و عمویم ولی سلیمانی و پدر پدر جدم سلیمان، همواره در این قلعه زندگی می کردند. این قلعه برای حفاظت از جان و مال و خاک روستای شامبراکان که از طایفه بر آفتابی منطقه هستند، ساخته شده است.
همزمان با ساخت قلعه شامبراکان، قلعه عباسقلی خان آرویی که خان منطقه و شخص ظالمی بود، در آرو ساخته شد.
اهالی روستای شامبر اكان عشایر بودند و فقط در زمستان ها در این روستا زندگی می کردند. در زمان رضا شاه، با سیاست تخت قاپو (۱۳۲۰ تا ۱۳۰۵)، مردم (عشایر) را وادار به ساخت خانه در روستا نمود. در هنگام کوچ عشایر اهالی روستا به نقاط سرحد(ییلاق) می رفتند و همواره تعدادی تفنگچی برای محافظت از قلعه شامبر اکان، در قلعه می ماندند.


معمار و بنای قلعه شامبراكان اهل بهبهان بود. حتی در دوران بعدی که قسمتهایی به قلعه اضافه شد، مجددا معمار و بنا از بهبهان آوردند. که علت آن توانایی بهبهانیها در ساخت طاق و تویزه بوده است.
قلعه در دو طبقه ساخته شده که طبقه فوقانی اصطبل، در سالهای ۱۳۲۰ تا ۱۳۲۱ توسط آقا محمد تقی خوبانی ساخته شد.
از حوادث تاریخی اتفاق افتاده در این قلعه می توان به تصرف قلعه توسط ولی پناهی(همان شخصی که بوسیله نیروهای دولتی تطمیع و از پشت سر عبدالله خان ضرغامپور را به قتل رساند) نام برد. در شهریور سال ۱۳۲۰ یا ۱۳۲۱ عبدالله خان بویراحمدی حملات خود را به مناطق گرمسیری آغاز نمود. یکی از اهداف آنها قلعه شامبر اكان بود. در این زمان وضعیت مناطق بسیار بغرنج و هرج و مرج همه جا را فرا گرفته بود. پدرم شکرالله سلیمانی به تنهایی در قلعه مستقر بود. یکی از افراد فامیل به نام قمصور (حاج منصور نژاد که در آرو سکونت داشت از برنامه حمله به قلعه شامبراکان آگاه بود و بلافاصله خود را به قلعه رساند و به کمک پدرم آمد. مهاجمین به سرکردگی ولی پناهی که از قدیم الایام با خانواده ما دشمن بود و به دستور او عمویم ولی سلیمانی در روستای ناز مکان به قتل رسید، با راهنمائی و کمک خوانین آرو، چند شبانه روز در پشت دیوارها، قلعه را در محاصره خود داشتند اما نتوانستند آن را تصرف نمایند.

——————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای قلعه شامبراکان گچساران
فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 160
حجم فایل:25 مگابایت

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای قلعه شامبراکان گچساران،پروژه مرمت و احیای قلعه شامبراکان گچساران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا