مرمت ابنیه

پروژه مرمت و احیای حسینیه مجتهد اردبیل به همراه پلان ها

پروژه مرمت و احیای حسینیه مجتهد اردبیل به همراه پلان ها

کد:M 164

حسینیه مجتهد اردبیل :

مهمترین و بزرگترین حسینیه اردبیل که از نظر معماری و قدمت تاریخی برتر از سایرین است حسینیه مجتهد (مجتهدزاده) منسوب به میرزا محسن مجتهد اردبیلی است. ایشان یکی از چهره های برجسته مذهبی و روحانی قرن سیزدهم هجری و قمری در اردبیل بوده که در زمینه برپایی مجالس تعزیه و شبیه خوانی اقدامات شایانی انجام داده است احداث حسینیه مجتهد تهیه وسایل و لوازم و اسباب تعزیه پرداختن به شبیه خوانی به صورت جدی و دائمی و حمایت از این هنر نمایشی از جمله کارهای او بوده است.

حسینیه مجتهد اردبیل

توصیف ساختمان حسینیه مجتهد اردبیل

 این ساختمان با تمام تبعاتش در زمینی به مساحت ۱۶۰۰ متر مربع احداث گردیده که یکی از شاهکارهای معماری عصر ناصری می باشد حیاط آن در حد شرقی و غربی و جنوبی با ایوان های دو طبقه محصور شده است که ایوان های طبقه اول با سقف های چوبی و ایوان های طبقه دوم به وسیله دالانهای میانی کاملا به همدیگر ارتباط دارند با طاق های ضربی ساخته شده است که در موقع اجرای شبیه این ایوانها با محوطه حیاط و سقف بامها و ساختمان های شمالی در حدود ۵۰۰ تماشاگر را در خود جای می دادند.

بانوان از درب عقب حیاط وارد ساختمان شده از پله ها بالا رفته در ایوان های فوقانی جامی گرفتند و آقایان از درب شمالی و جنوبی وارد محوطه شده و در ایوان های طبقه همکف و محوطه حیاط و پشت بام قرار می گرفتند و مهمانان در تالارها و اطاق های طبقات تحتانی و فوقانی پذیرایی می شدند.

در قسمت شمال محوطه، ساختمان دو طبقه به مساحت 400 متر مربع قرار دارد که شامل اتاق های نشیمن و آشپز خانه و شربت خانه و یک باب حیاط خلوت و تالارهای حسینیه می باشد این ساختمان بر اساس قرینه سازی احداث شده است که در اوایل به صورت دو بام احداث شده بوده که در سال ۱۳۱۸ هجری قمری تبدیل به دو باب تالار یک طبقه شد.

حسینیه مجتهد اردبیل

ویژگی های ساختمان حسینیه مجتهد اردبیل

با اندکی تامل در ساختمان حسینیه مجتهد اردبیل به این نتیجه می رسیم با این که این بنا در یک منطقه سردسیر ساخته شده ولی سعی شده عنصر اصلی یک حسینیه که همان صحن روباز مرکزی است در این بنا هم به بدنه اصلی حسینیه اضافه شده در واقع یکی از راه های تمایز پلان حسینیه مجتهد با خانه های قاجار صحن اصلی روباز آن می باشد که در دو طبقه دارای رواق هایی برای نشستن افراد جهت عزاداری و تماشای تعزیه و حیاط بزرگی که می توانسته جمعیت زیادی را در دل خود جای دهد بنابراین تنها تفاوت پلان این حسینیه با حسینیه های مرکزی ایران در نوع درونگرایی ساختمان آن به خاطر اقلیم منطقه بوده است با آنکه در بنای حسینیه های مرکزی ایران نیز درونگرایی دیده می شود.

ویژگی های ساختمان حسینیه مجتهد اردبیل
نمای جنوبی و شمالی ساختمان حسینیه مجتهد اردبیل

ولی شاه نشین حسینیه مجتهد را اگر با شاه نشین های اقلیم گرم و خشک ایران مقایسه کنیم می بینیم که این تفاوت در تمامی بناهای این دو منطقه آب هوایی ایران تفاوت عمده ای دارند مانند معماری مسجد کبود با معماری مسجد جامع یزد که هر دو تقریبا در دوره ایلخانی ساخته شده اند ولی می بینیم که مسجد جامع یزد دارای حیاط مرکزی می باشد در صورتی که در مسجد کبود به جهت اقلیم سرد منطقه صحن اصلی مسجد سر پوشیده و مستقمیا به بیرون باز می شود و یا در مسجد مدرسه میرزاعلی اکبر مجتهد در اردبیل با اینکه همزمان با مسجد مدرسه آقابزرگ در کاشان ساخته شده ولی همان تفاوتی که در مسجد کبود یاد شده در این بنا هم تکرار شده در حسینیه مجتهد هم به نوعی این تفاوت اقلیم بیشتر خودش را نشان داده است.

ولی در تنوع فضایی با پلان های مناطق مرکزی ایران برابری می کند. در حسینیه های مناطق مرکزی ایران می بینیم که ارتباط تنگاتنگ میانسرا با تالارها و شاه نشین بیشتر از مناطق سردسیری می باشد ولی با این حال می بینیم که در حسینیه مجتهد اردبیل شاید این ارتباط بیشتر از دیگر بناهای مناطق سردسیری ایران است.

 رواق های دور تا دور حسینیه که با ارتفاع مناسب از سطح کف حیاط قرار دارند و در طبقه دوم از طریق غلام گردشهایی به همدیگر متصل می شوند که این غلام گردشها و راهروهای طبقه دوم در حسینیه کلوان و حسینیه باغستان نطنز نیز تکرار شده است در حسینیه های یاد شده شاه نشین ها در اطراف صحن اصلی جزء یکی از ایوان های اصلی می باشد که در حسینیه مجتهد شاه نشین مانند خانه های شخصی در کنار تالار اصلی قرار دارد حسینیه های مناطق مرکزی ایران اکثرا در نزدیکی محل های پر رفت و آمد قرار داشته و دسترسی به آنها از طريق معبرهای عمومی به راحتی امکانپذیر می شود.

به عبارتی دیگر صحن اصلی حسینیه به عنوان میدان و مرکز محله محسوب می شود این میدان ها تقریبا شبیه به میدان قدیمی محله دروازه (عالی قاپو اردبیل) بوده البته میدان قدیم عالی قاپو که بعد از سر در عالی قاپو قرار داشته به عنوان یک مرکز سیاسی مذهبی و تجاری عمل می کرده است.

یعنی جایی بوده که محل تجمع عزاداران در روزهای تاسوعا و عاشورا و از طرفی دکه هایی هم که در اطراف میدان قرار داشته اند مکانی بوده برای تامین وسایل مایحتاج مردم و زائرینی بوده که از اقصی نقاط ایران برای ارادت به آستان شیخ صفی می آمدند که میدان نقش جهان اصفهان همین عملکرد را تا به امروز در مقیاس بزرگتر حفظ کرده است.

اما صحن صالی حسینیه مجتهد یک فضای بسته است و دسترسی به آن از طریق درهایی امکانپذیر می باشد که شبیه درهای ورودی خانه های شخصی می باشد و شاید بیننده با دید عمیق به داخل بنا نظاره نکند به این راحتی متوجه نمی شود که این بنا برای کاربری حسینیه احداث شده باشد.پروژه مرمت و احیای حسینیه مجتهد اردبیل در ادامه تقدیم حضور شما عزیزان می گردد.

 

——————————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای حسینیه مجتهد اردبیل به همراه پلان ها

فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 150
حجم فایل:25 مگابایت

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای حسینیه مجتهد اردبیل،پروژه مرمت و احیای حسینیه مجتهد اردبیل به همراه پلان ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا