مرمت ابنیه

پروژه مرمت و احیای مدرسه عمادیه گرگان به همراه پلان ها

پروژه مرمت و احیای مدرسه عمادیه گرگان به همراه پلان ها

کد:M 160

موقعیت شهری مدرسه عمادیه

 این بنا در ضلع شرقی مرکز محله درب نو در بافت قدیم گرگان واقع می باشد . محله درب نو از شرق به بازار نعلبندان و از غرب به محله میدان (تكيه عباسعلی) و خیابان شهید رجائی و از غرب به محله دوشنبه ای و مصلی و مسجد گلشن و از جنوب به خیابان امام خمینی مرتبط می باشد. بافت قدیم گرگان با ۱۲۸ وسعت هسته مرکزی گرگان را تشکیل داده است. شهر گرگان حدود ۱۸ کیلومتری شمال و شمال غرب کوه شاهکوه واقع شده و فاصله آن با دریا ۳۶ کیلومتر است. در حال حاضر نشانی دقیق مدرسه: میدان وحدت، خیابان امام خمینی، محله درب نو می باشد.

مدرسه عمادیه متعلق به قرن هشتم هجریست و تنها مدرسه علمیه گرگان است که کالبد گذشته خود را تا حد زیادی حفظ کرده و به طرز معقولی مرمت شده است. ورودی این مدرسه که در حاشیه شرقی مرکز محله قرار گرفته، ساختمانی است به سه دهنه و دو طبقه ارتفاع که دهانه میانی در طبقه پائین دالان سرپوشیده ورودی به مدرسه و طرفین آن دو مغازه است. در طبقه بالا نیز فضاهای مربوط به مدرسه قرار دارد و بر فراز بام سفالپوش این مجموعه، ماذنه ای چوبی خودنمایی میکند. متاسفانه اطلاعات مکتوب چندانی در مورد این مدرسه وجود ندارد و کتیبه ای نیز در آن مشاهده نمی گردد .

این مدرسه در حال حاضر از طرف نماینده ولی فقیه در اختیار هیئت رزمندگان اسلام گرگان است . به فاصله اندکی از دیوارهای مدرسه و مغازه های متصل به آن دو ساختمان مجزا در مقابل بدنه شرقی محوطه قرار دارد. فضای مابین این ساختمانها و مدرسه عمادیه، تقریبا شبیه معبری شده است.

که در حاشیه مرکز محله، ورودی های شمال شرقی و جنوب شرقی را به هم متصل می کند. ساختمان جنوبی کاملا جدید است و با اسکلت فلزی و آجر فشاری ساخته شده و بسیار بی تناسب و نازیباست. پنجره ها و اسکلت فلزی بر مشکل بی قوارگی آن افزوده اند . در گذشته در کنار این ساختمان درخت چنار تنومندی وجود داشته که با گستردن شاخ و برگ خویش بر سر این موجود بی تناسب، عیب های آن را می پوشانده است . این درخت به سرنوشت مابقی درختهای محلات دچار شد و در اوائل دهه ۷۰ از بین رفت . در ساختمان شمالی وضعیت کمی بهتر است.

نحوه استقرار بنا در ملک

ساختمان مدرسه واقع در منطقه 1 شهرداری گرگان در بافت قدیمی هم اکنون با مساحت ۱۵۰۰ متر زمین (با ابعاد 45 در 34 . 5 ) در محله درب نو (دروازه نو ) شهر گرگان (استر آباد سابق) واقع شده است که به همراه آب انبار و گورستان و حمام و دکانهای متعدد مسجد گلشن و مجموعه چند تکیه بافت و عناصر عمده محله دربنو و نیز بخشی از بافت بازار کهنه استر آباد را تشکیل می دهند . و به همراه مدارس مفیدیه (احتمالا همان سادات ) يوسفيه و آقا محسن در یک محدوده حدود ۲۰۰ متری قرار می گرفتند . بافت قدیم گرگان با ۱۲۸ وسعت هسته مرکزی گرگان را تشکیل داده است . در حال حاضر نشانی دقیق مدرسه: میدان وحدت، خیابان امام خمینی، محله درب نو می باشد.

تیپولوژی کلی مدرسه

عموما بنای اصلی هر مدرسه مشتمل بر تعدادی اتاق بعنوان فضای کلاس درس می باشد و در این بنا نیز با توجه به سبک حیاط مرکزی بودن اتاق های درس در اطراف حیاط به عنوان حجره هایی قرار دارند که مهمترین بخش مدرسه به حساب می آیند. که غالبا در چهار جبهه حیاط قرار دارند. و حیاط مرکزی نیز در وسط قرار دارد که محل اجتماع و فضای ارتباطی محسوب می شود که به صورت مستطیل یا مربع می باشد. پلان و نقشه عمومی چهار ایوانه با جهات اربعه مقدسه بوده است که یکی از ایوانها قطعا ورودی می باشد که در این بنا در ضلع غربی واقع شده است . فضای روبروی ورودی پس از حیاط به عملکردی غیر از حجره ها مانند نماز خانه و یا مدرس (محل تدریس ) کتابخانه و یا ایوان بزرگ تخصیص یافته است . عمدهترین اندام معماری و یا به تعبیر بهتر مهمترین فضاهای عملکرد اصلی در بافت مدارس حجره ها ، مدرس ، کتابخانه واطاق های خدام (چراغدار و آبکش و..) و سرویس های بهداشتی میبودند . در مدارس بزرگ فضاهای دیگری مثل مسجد و حمام و دار الشفا نیز بوده که در این مسجد وجود نداشته است .

——————————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای مدرسه عمادیه گرگان به همراه پلان ها

فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 220
حجم فایل:35 مگابایت

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای مدرسه عمادیه گرگان به همراه پلان ها،پروژه مرمت و احیای مدرسه عمادیه گرگان به همراه پلان ها،پروژه مرمت و احیای مدرسه عمادیه گرگان به همراه پلان ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا