مرمت ابنیه

پروژه مرمت و احیای خانه حسینی کاشان

پروژه مرمت و احیای خانه حسینی کاشان

کد:M 214

ویژگی معماری خانه حسینی کاشان
این بنا شامل قسمت های دوگانه اندرونی و بیرونی بوده که در حال حاضر خانه مورد بحث فقط بخش بیرونی آن است. اندرونی خانه خانه بنی کاظمی) در ضلع شرقی حیاط قرار داشته و امروزه از آن جدا شده است. فضاهای بسته این خانه در هر چهار طرف حیاط آن گسترده شده اند. جبهه جنوبی از سایر جبهه ها مرتفعتر است و مهمترین بخش خانه نیز به شمار می آید. در میانه این جبهه یک تالار واقع شده است و در جلوی آن ایوانی ستون دار خودنمائی می کند که هم سطح حیاط می باشد. طاق پرکاری به شکل نیم دایره از خط نهائی نمای این ایوان بیرون زده و جنبه ای شاخص بدان بخشیده است. همین ترکیب در بالا زدن خورشیدی دروپنجره میانی تالار پشت ایران دیده میشود.

در دو سوی تالار، دو اتاق سه دری و در دو طرف شاهنشین آن دو اتاق دیگر قرار دارند. پنجره های شاهنشین و اتاق های طرفین آن به سوی فضایی باز واقع در پشت این جبهه گشوده می شوند که به نظر میرسد قبلا باغ کوچکی بوده است. چنین فضایی در خانه های کاشان کمتر دیده میشود. در وسط جبهه شمالی بنا یک مهتابی قرار دارد که قبلا با دو فضای كفش كن طرفین خود کاملا در ارتباط بوده و در حال حاضر ارتباط یکی از این فضاها مسدود شده است. نمای این مهتابی دارای سه طاق نماست که طاق نمای بزرگ میانی به صورت یک نیم دایره از خط نهایی نما بالاتر رفته و بدین ترتیب تقابلی با نمای جنوبی بنا یافته است. دو اتاق سه دری در طرفین جبهه شمالی دیده میشوند که نمای آنها دارای قوس۔ های ویژه ای است.

مجموعه واقع در جبهه غربی بنا نیز طرحی مناسب دارد. در میانه این مجموعه ایرانی ستون دار و در دو سوی آن دو اتاق سه دری قرار گرفته اند. دو ایوانچه نیز دو دو انتهای این جبهه در جلوی فضاهای ارتباطی واقع شده اند. جبهة شرقی شامل چند فضای خدماتی و یک حیاط خلوت می باشد. فضای این جبهه نسبت به سایر جبهه ها از اهمیت کمتری برخوردار است و در تقسیمات نما از جبهه مقابل خود تبعیت می کند. نکته قابل توجه در حجم بنا، مرتفع بودن فضاهای واقع در چهار گوشه حياط نسبت به سایر فضاها است. همچنین استفاده از قوس های نیم دایره ای بزرگ که از خصوصیات معماری قاجار است در كلية نماها جلب توجه می کند. در وسط حیاط حوضی بزرگ و طویل با چهار باغچه در دو سوی آن ساخته شده است.


خانه دو ورودی دارد که یکی از طریق هشتی و دالان به حیاط اصلی و دیگری به حیاط پشت خانه راه می یابد و خانه از طریق ورودی اخیر با خانه دیگری (خانه بنی کاظمی) در ارتباط است. زیرزمین های خانه در جبهه شمالی و جنوبی خانه قرار دارد. (حاجی قاسمی ، ۱۳۷۵) شایان ذکر است در جبهه شرقی حیاط ساختمان آب انبار مانندی به چشم می خورد که راچینه ای برای این خانه ساخته شده و پاشير اختصاصی در این خانه قرار دارد که به آب انبار دسترسی دارد و اهالی منزل بدین طریق می توانستند از آب گوارای آب انبار استفاده نمایند. این آب انبار وابسته به رشته قناتی بوده که از این محله عبور می کرده است. ورودی آب انبار از داخل گذر کوشک صفی می باشد و با توجه به سنگ نبشته ای که در سر در ورودی آن نصب است قدمت آن مربوط به دوره صفویه می باشد.

——————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای خانه حسینی کاشان
فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 150
حجم فایل:25 مگابایت

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای خانه حسینی کاشان،پروژه مرمت و احیای خانه حسینی کاشان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا