مرمت ابنیه

پروژه مرمت و احیای آسیاب آبی ناژوان اصفهان به همراه پلان ها

پروژه مرمت و احیای آسیاب آبی ناژوان اصفهان به همراه پلان ها

کد:M 147

موقعیت اثر در بافت قدیمی و تاریخی شهر اصفهان

مجموعه کوشک و آسیاب ناژوان در امتداد رودخانه زاینده رود، در ابتدای باغات ناژوان که مادی حاجی از شمال آن عبور میکند، واقع شده است. به ابتکار شیخ بهایی آب رودخانه به وسیله انشعاباتی که در اصطلاح به آن مادی می گویند در کل سطح شهر پخش شده است و اکثر مردم می توانستند از آن استفاده کنند. در اصفهان قدیم نه تنها آسیاب ها در کنار رودخانه قرار داشته اند که بیشتر آنها در کنار مادی ها، گندم را به آرد تبدیل می کرده اند. این شهر به سبب دارا بودن رودخانه زاینده رود در قلب خود سبب شکل گیری آسیاب های متعددی در اطراف خود بوده اما اکنون به جز چند آسیاب مخروبه، تقریبا همگی از بین رفته اند. علاوه بر شهر اصفهان شهر هایی که در مسیر رودخانه زاینده رود قرار گرفته اند دارای آسیاب های متعددی بوده اند که از آن جمله می توان به آسیاب های زرین شهر اشاره کرد.

دسترسی ها

مجموعه کوشک و آسیاب ناژوان در امتداد رودخانه زاینده رود در شهر اصفهان و در امتداد بزرگراه خیام در ضلع شمالی پل مارنان واقع شده است.
بنای آسیاب از طرف شمال غربی در امتداد خیابان قرار دارد و دارای دو ورودی میباشد، درب اصلی مجموعه از سمت جنوب بوده و این درب نیز رو به خیابان است.


معرفی بنای آسیاب آبی ناژوان

مجموعه بنای آسیاب با قدمتی نزدیک به دویست سال در بستر باغ موسوم به باغ حاجی قرار گرفته است. مادی حاجی از انشعابات رودخانه زاینده رود است که بر طبق طومار تقسیم آب شیخ بهایی از کنار مجموعه عبور کرده و سبب مکان گزینی مجموعه آسیاب در این ناحیه شده است. آسیاب ناژوان نمونه خاص در نوع خود می باشد، این بنا از این جهت که علاوه بر جنبه آسیاب و خرد کردن گندم، دارای کوشک و عمارت نیز هست، متفاوت بوده، کوشک که در طبقات فوقانی واقع شده، چوبی است و از کلاف کشیهای فراوان چوبی که به نوعی ضد زلزله بوده، در آن مورد استفاده قرار گرفته است.
در واقع مجموعه کوشک و آسیاب ناژوان از دو قسمت مجزا تشکیل شده که آسیاب در طبقه همکف و کوشک در دو طبقه در مجاورت ضلع جنوب شرقی آسیاب و بر روی فضاهای انبار و اصطبل آسیاب قرار گرفته است.


توصیف پلان

همانطور که قبلا نیز اشاره شد، مجموعه کوشک و آسیاب ناژوان از دو قسمت مجزا تشکیل شده که آسیاب در طبقه اول و کوشک در دو طبقه در مجاورت ضلع جنوب شرقی آسیاب و بر روی فضاهای انبار و اصطبل آسیاب قرار گرفته است


سیر تاریخی بنا

سیر تحول معماری آسیاب ناژوان در سه مرحله قابل بررسی است. بدین ترتیب که در مرحله اول یعنی برابر با زمان ساخت بنا دارای فضاهای آسیاب او ۲، جایگاه اقامت مراجعه کنندگان، محل نگهداری احشام و انبار گندم و آرد بوده است؛ در مرحله دوم بنا به نیاز کاربران فضای انبار و سرویس بهداشتی در گوشه جنوب غربی حیاط و دیوارهایی جدا کننده برای تقسیم فضاها اضافه شده است؛ در مرحله سوم بنای دو طبقه کوشک بر روی آسیاب و راه پله برای دسترسی به آن و سرویس بهداشتی در شمال شرقی بنا اضافه شده است.

——————————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای آسیاب آبی ناژوان اصفهان به همراه پلان ها

فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 120
حجم فایل:25 مگابایت

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای آسیاب آبی ناژوان اصفهان به همراه پلان ها،پروژه مرمت و احیای آسیاب آبی ناژوان اصفهان به همراه پلان ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا