مرمت ابنیه

پروژه مرمت خانه اخباری کاشان،به همراه پلان اتوکدی

پروژه مرمت خانه اخباری کاشان،به همراه پلان اتوکدی

کد:m 101

بر جانب شمالی معبر اصلی محله سرسنگ و در جوار گذر این محله، خانه بسیار قدیمی احمد اخباری وجود دارد. تنها خانه ایست که در زلزلهْ 1192 هجری جان سالم به در برد و تاریخ زندیه دارد. احتمالا بخش هایی از جبهه شمالی این خانه از زمان زلزله مهیب زندی و افشاری باقی مانده است، اما بخش های جنوبی خانه صفوی است. در طبقه بالای جبهه شمالی کتیبه ایی گچی وجود دارد که تاریخ 1194 هجری قمری در آن نقش بسته و در نقاشی حوض خانه این بنا نیز تاریخ 1255 به چشم می خورد. از جمله خانه هایی است که فقط یک حیاط وسیع اندرونی دارد و اندرونی آن به شکل گودال باغچه است. در حال حاضر فضا ها در سه طبقه و به صورت دو طرف ساخت قرار گرفته اند. فضا های مهم معماری این خانه عبارتند از: سرداب، شاه نشین، پنج دری، هشتی ورودی، ایوان تابستانی، بادگیر، شارم و حوض خانه. ایوان کم عمق خانه تزئینات رسمی بندی دارد.

این خانه به لحاظ قدمت زیاد، ویژگی‌های معماری و وجود چندین لایه تزئینات نقاشی روی گچ ارزش تاریخی ویژه‌ای دارد. در کتیبه یکی از اتاق‌های طبقه همکف خانه اخباری تاریخ ۱۱۹۴ هجری قمری «دو سال پس از زلزله ویرانگر دوره زندیه» به چشم می‌خورد که بر این اساس می‌توان گفت پیکره اصلی این خانه از زلزله سال ۱۱۹۲ مصون مانده است.

خانه تاریخی اخباری با ۱۳۶۵ متر مربع عرصه و ۹۱۶ متر مربع اعیانی در محله سر سنگ و مجاورت تکیه سرسنگ در خیابان غیاثالدین جمشید کاشانی واقع و در دهه گذشته خالی از سکنه و متروکه شده است.

این خانه یک حیاط مرکزی بزرگ، دو جبهه شمالی و جنوبی و چندین اتاق دارد که اتاق‌های ضلع شمالی متعلق به اواخر دوره قاجار است. خانه اخباری به عنوان یک اثر شاخص دربین خانه‌های تاریخی شهرستان کاشان است و قرار است بعد از انجام عملیات مرمتی به موزه شهدا تغییر کاربری داده شود. خانه تاریخی اخباری کاشان در تاریخ ۱۰/۳ / ۱۳۸۲ به شماره ۹۱۴۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قسمت شمالی خانه که دریک طبقه بنا شده است به احتمال زیاد از متحدثات زندیه به این طرف می باشد وشامل اتاق شاه نشین  وگوشواره های دو سوی آن می باشد. حیاط وسیع خانه با آب نمای بزرگ مستطیل شکل ، دروسط وچهارباغچه درچهارگوشه آن هویت یافته ودردوضلع شرقی وغربی خانه جداره ها به صورت طاق چشمه تزئین شده که طاق چشمه های ضلع غربی بواسطه ایجاد مستحدثه جدید کاملا تخریب شده است وآثار آن بر روی جداره پیداست.

در قسمت جنوبی تک بادگیر قدیمی خانه در منتهی الیه این ضلع و در جنب کوچه واقع شده که به شدت فرسوده و در حال تخریب می باشد. تعدادی از فضاهای طبقه فوقانی ضلع جنوبی تخریب و بخش های دیگر به شدت فرسوده و در حال تخریب می باشد. در اين بنا، دو محور فضائي قابل تشخيص است كه محور اصلي، محور تقارن حیاط نيز بوده و عناصري كه روي آن واقع گرديده و محور تقارن آنها نیز محسوب می شود، تابستان نشین و زمستان نشین مي باشند.

با توجه به وجود کتیبه های گچی مورخ به سال 1011 ه. ق قدمت  بنا به زمان صفوی باز میگردد. البته در اتاق شاه نشین ضلع جنوبی بنا، کتیبه گچی ایه و ان یکاد مورخ به سال 1194 ه.ق نشان از الحاقات و ساخت و سازهای زمان زندیه دارد. خانه به ابعاد 50*20در امتداد شمال – جنوب، بناشده و ورودی اصلی خانه با سردر و جلوخان زیبا در ضلع جنوبی قرار دارد.

3box

——————————————————————————————————————-
نام محصول:مرمت واحیا خانه تاریخی اخباری کاشان،به همراه پلان اتوکدی 
فرمت فایل:powerpoint
تعداد صفحات:83صفحه
حجم فایل:5 مگابایت

قیمت قبل از تخفیف 200000 تومان

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی

تحلیل و بررسی مجتمع تجاری تیراژه و ایرانیان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا