مرمت ابنیه

پروژه مرمت و احیای خانه کازرونیان به همراه پلان ها

پروژه مرمت و احیای خانه کازرونیان به همراه پلان ها

کد:M 181

معرفی خانه کازرونیان:

منزل کازرونیان از بناهای دوره قاجاریه محسوب می شود که در سال ۱۲۹۸ هجری قمری بنا گردید. موقعیت محلی آن در محله گود عربان به فاصله کوتاهی از مسجد شیخ علیخان قرار دارد، مالکیت خانه از زمان تأسیس بنا تا سال ۱۳۴۲ که به ثبت سازمان میراث فرهنگی رسیده در اختیار خاندان کازرونیان بوده است. در سقف نقاشی شده پنج دری غربی تاریخ ۱۲۹۸ به چشم می خورد که به احتمال زیاد زمان ساخته شدن این اثر می باشد. از قول یکی از بازماندگان کازرونیان ، کاربرد بنا بصورت مسکونی بوده که در کنار اصطبل خانوادگی و کتابخانه و حسینیه که بصورت خانه هایی در مجاورت خانه کازرونیان می باشند ، همه در مالکیت این خاندان بوده اند.


بنا به قولی دیگر ، همین بنا که اکنون به نام خانه کازرونیان مشهور است ، حسینیه این خاندان بوده است. در حال حاضر، بنا با نظارت سازمان میراث فرهنگی ، کاربرد مسکونی دارد.
به دلیل آسیبهای زیادی که به بخشهای مختلف بنا وارد شده ، سازمان میراث فرهنگی از مدتی پیش شروع به تعمیر قسمتهای آسیب دیده بنا نموده که بیشتر این تعمیرات به منظور حفظ بنا از ویرانی بوده است. باوجود این تعمیرات، قسمتهایی از ساختمان به خصوص نماهای رو به حیاط و ارسی ها به تعمیرات اساسی نیازمند است.


بررسی های فضایی بنا:
این خانه مستطیل شکل می باشد، عرض آن ۱٫۷۰ متر و ارتفاع آن کمتر می باشد. ارتفاع سردر که از جنس آجر است، یک متر بلندتر از دیوار محوطه خانه است. درب ورودی منزل، رو به جنوب در انتهای کوچه بسیار کم عرض و در انتهای سمت راست آن قرار دارد. ورودی یک پله از درب کوچه پایین تر است و دید مستقیم به حیاط خانه از بین می رود و برای رفتن به حیاط، با یک حرکت گردشی به طرف چپ بایست به طرف حیاط رفت. در سمت راست هشتی ، پله هایی قرار دارد که از طریق آن می توان به واسطه یک فضای رابط به پشت بام طبقه اول راه پیدا کرد. بناهای آن شامل یک تالار وسیع با دو کفش کن در طرفین آن در سمت جنوب و دو رشته ساختمان در سمت مشرق و مغرب می گردد.


روش های ساخت: مجموعا” در شیراز از دو روش ساختمانی تیر پوش و طاقی در ساخت همه بناها استفاده شده است. در بیشتر خانه ها در ساخت پوشش سقف ها چوب بکار رفته است. در اکثر خانه ها زیر این قسمت باربر، سقف های کاذب چوبی ، متشکل از چندین تیرچه چوبی و تفال کاری روی آن استفاده می شده است. بر روی تیرهای چوبی قسمت باربر از بوریا ونی استفاده کرده سپس قشری از گل نمناک ریخته شده، برای شیب بندی بر روی این قشر، خاک با رطوبت کم ریخته می شده است. آخرین قشر، کاهگل بوده. سنگ یکی دیگر از مصالح مهم در ساخت خانه ها بوده و بکارگیری آن بیشتر جنبه تزئینی داشته است .


ویژگیهای فضاهای خانه: ترکیب فضاهای تشکیل دهنده خانه ها در شیراز با دیگر نقاط ایران مشابه است در اینجا نیز فضاهای مختلف در شکل های متنوعی ساخته شده اند. عملکرد فضاها: طراحان فضاهای معینی را در ذهن داشتند که قابلیت انطباق با عملکردهای زیادی را دارا بوده و ساکنین بنا به میل خود عملکرد خاصی را به فضا میداده اند و در بیشتر موارد یک فضا در ساعات مختلف روز دارای عملکردهای متفاوتی بوده است.

——————————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای خانه کازرونیان به همراه پلان ها

فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 160
حجم فایل:25 مگابایت

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای خانه کازرونیان به همراه پلان ها،پروژه مرمت و احیای خانه کازرونیان به همراه پلان ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا