مرمت ابنیه

پروژه مرمت و احیای خانه صدر زاده سیرجان

پروژه مرمت و احیای خانه صدر زاده سیرجان

کد:M 216

خانه صدرزاده در بافت شهری سیرجان در بخش غربی شهر در خیابان انقلاب، بعد از تقاطع ولیعصر و انقلاب، واقع شده است.

 کاربری اصلی آن چه در زمان پیداش و ساخت ، مد نظر سازنده اثر بوده است ، این بنا یک خانه مسکونی می باشد . بافت اطراف آن نیز مسکونی می باشد . خانه – باغ صدر زاده نسبت به بناهای مسکونی حوزه پیرامون خود از وسعت زیادی( حدود ۳ هکتار) برخوردار بوده است . آن چه امروز به عنوان عرصه و اعیان بنا مشهود است ، حدود ۳۶۰۰ متر مربع می باشد. تغییرات مختلف در طول تاریخ و تقسیم زمین آن بین وارثان موجب شده است تا بخش زیادی از عرصه این خانه از بین برود .

 خانه صدر زاده الگویی متفاوت با خانه های هم عصر خود در شهر سیرجان دارد . طرح کلی خانه با توجه به نوع شغل صاحب اصلی خانه (تاجر) از دو قسمت تشکیل شده است: ( بخش مسکونی و بخش تجاری)، که هر قسمت عملکر ویژه خود را داشته است . بخش مسکونی خانه، فضایی چهار گوش می باشد، دارای دو محور اصلی عمود بر هم ، که اتاق ها با عملکردهای مختلف در چهار طرف آن قرار گرفته است. بخش مسکونی خانه ارتفاعی حدود ۷ متر دارد و در سه ضلع شرقی و غربی و جنوبی خود دارای ایوان می باشد .

 امروز ایوان ضلع جنوبی بنا دارای پوشش تخت است و با اهن و اجر شده است، بخشی از پوشش ( طاق اهنگ ایوان شرقی تخریب شده است و از ایوان غربی جز بخش کوچکی که در اتصال با ایوان جنوبی می باشد، ستون ها، رواق و است و از ایوان غربی جز بخش کوچکی که در اتصال با ایوان جنوبی می باشد، ستون ها، رواق و پوشش این بخش تخریب کامل شده است. . این ایوان ها رو به باغ خانه داشته اند. ارتباط بین فضای سرپوشیده بخش مسکونی خانه با فضای باز حیاط و باغ خانه به زیبایی با فضای نیمه سر پوشیده ایوان ترکیب شده است. ایوان فضایی است که در این خانه از سه جانب جنوب و شرق و غرب هم رو به باغ و حیات خانه دارد و هم رو به بخش مسکونی خانه دارد.

ورودی خانه در ضلع شمالی آن قرار دارد . این خانه دارای دو ورودی می باشد. یکی از این ورودی ها مربوط به بخش مسکونی خانه و دیگری مربوط به گاراژ خانه می باشد . با توجه به عکس هوایی سال ۱۳۳۵ در این خانه فضاهای دیگری نیز وجود داشته اند که امروزه از بین رفته اند. فضاهای ساخته شده ای که امروز تخریب شده اند، با توجه به عکس هوایی سال ۱۳۳۵ در ضلع غربی گاراژ خانه و ضلع شرقی گاو گرد خانه بوده اند.

فضای کلی درون باغ با توجه به عکس هوایی سال ۱۳۳۵ به تبعیت از ساختار هندسی اش، توسط خطوط عمود بر هم به فضاهای جزیی تر تقسیم می شده است. بر این اساس، مسیر جریان آب نیز در درون باغ – چه آشکار و چه نهان – از هندسه منظم آن تبعیت کرده است.

نحوه ظهور و حضور آب در باغ بر اساس مفاهيم خاصی صورت می پذیرد و توزیع آن نیز پیرو نظم و قاعده ای است که از یک سو به ویژگی های فیزیکی و فنی آب و آبیاری توجه کرده و از سوی دیگر مفهوم زیبایی شناسی، منظر سازی و معماری را مورد توجه قرار داده است. این مسأله علاوه بر هدایت جریان آب و جلو گیری از هدر رفتن آن، موجب پیدایش نظم دقیق در نحوه کاشت درختان نیز می شود.

پیکره کالبدی خانه صادرزاده ، به عنوان موجودیت عینی تمامی آن چه نمایاندنی است، امروز دارای مسائل ویژه ای است. این مسائل در طیفی گسترده جای دارند، که در مرحله طرح مرمت بنا گزارش می شود.

وقتی سخن از کالبد یک بنا می باشد، معرفی مواد و مصالح ساختمانی به میان می آید. آن چه کالبد خانه صدر زاده را تشکیل می دهد، خشت و در برخی قسمت ها اجر می باشد. می توان گفت این خانه، خانه ای خشتی و اجری است.

——————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای خانه صدر زاده سیرجان
فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 160
حجم فایل:25 مگابایت

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای خانه صدر زاده سیرجان،پروژه مرمت و احیای خانه صدر زاده سیرجان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا