مرمت ابنیه

پروژه مرمت و احیای تالار تیموری اصفهان

پروژه مرمت و احیای تالار تیموری اصفهان

کد:M 213

شناخت تالار تیموری :

این بنا بقایای کاخی است واقع در شرق باغ های چهل ستون که دوره ساخت آن را به زمان تیمور و جانشینان او نسبت می دهند. این آثار باقی مانده شامل ایوانی رفیع، دو رواق و چند اتاق است.

تیمور نوه ی خود رستم بن عمر شیخ را نامزد حکومت اصفهان کرد، تاریخ این کاخ ممکن است مربوط به آن زمان باشد همانطور که ذکر شد بیشترین توجه تیموریان به ماورالنهر و خراسان بود اما در سایر نقاط ایران نیز میتوان نمونه هایی از معماری ارزشمند این دوران را مشاهده کرد. در اصفهان از دوره حکومت امیرزاده رستم بن عمر شیخ بن تيمور، اثری برجای مانده که امروزه به نام «تالار تیموری» شهرت دارد و در روزگار صفویه با الأحاق هایی مورد استفاده صفویان بوده است. در واقع این بنا، قصر حکمرانی رستم بن عمر شیخ بوده که بیش از سی سال در اصفهان حکومت کرده و همواره مورد توجه جد خود، تیمور و سپس جانشین او، شاهرخ بوده است. تزئین های تالار تیموری، بیشتر از نوع قطار بندی گچی است و به تدریج به تزئینات آن اضافه شده است.

از پیشینه تاریخی تالار تیموری چنین بر می آید که همواره مورد توجه بود است تالار تیموری در جوار چهل ستون تا دوره قبل از انقلاب اسلامی این بنا با کاربری های گوناگون مورد استفاده بود و بعد از انقلاب کاربری نامناسب دیگری به این بنا اعطا شده است.

تاریخچه بنای تالار تیموری:

پشت چهل ستون عمارتی است به نام تیموری و این ساختمان قبل از ترکمانیه در سلطنت اولاد تیمور به عراق و فارس در قسمتی از باغ نقش جهان ساخته شده و گمان میرود از میرزا رستم بن میرزا عمرشیخ بن امیر تیمور باشد و چون برای باغ نقش جهان نقشه های دیگر پیش آمد این عمارت به یک طرف بنیانی جداگانه پیدا کرد. به هرحال می توان تصور کرد که احتمالا بنای تالار تیموری مربوط است به اوایل قرن نهم هجری قمری و بانی آن رستم بن عمر شیخ بن تيمور می باشد که بنای مزبور را هنگام حکومت خود در شهر اصفهان به عنوان دارالحکومه ساخته ، به خصوص که به قول جابری انصاری اصفهان هفتاد و پنج سال در ظل رایت تیموریان بود . و بنا به گفته گدار تقریبا ۸۰ سال در تصرف امیر تیمور گورکان و اخلافش مانده بود.

ویژگیهای معماری  تالار تیموری:

این بنا در حال حاضر دارای دو اطاق بزرگ (سالن) وسیعی است که جلو آنرا ایوان وسیع و مرتفعی فرا گرفته . ودر اطراف آن چندین اتاق تو در تو متصل به یکدیگر میباشد. این اتاقها و ایوانهای اطراف که حالا جلو ایوان جنوبی آن بسته شده دارای سقفهای مقرنس آجری است که با رنگهای لاجورد و طلايين ساخته شده بود و در قسمتهای بالا نیز گچبریهائی بوده که اکنون نیز آثارش نمایان است این عمارت پنجره های گچبری بسیار و قشنگی داشته است (رفیعی مهرآبادی ، ۱۳۵۲ ، صفحه ۳۸۷). شاید تالار تیموری تنها بنایی باشد که در مجموعه سلطنتی صفوی اصفهان از شکل اصلی و ابتدایی منطقه ای که این بناها در دوران صفوی در آن ساخته شده ، باقی مانده باشد .

تزئینات تالار تیموری:

این تالار دارای سقفهای آجری مقرنس است که با رنگهای لاجوردی و طلایی ساخته شده و آثار گچبریهای جالب و خیره کننده در آن باقی است، و پس از اینکه مقر باشگاه افسران قرار گرفت از روی مینیاتورهای کاخ چهل ستون تابلوهایی در آن اضافه گردیده است . بنا با آنکه در طی سالیان شکل و کاربرد اصلی خود را از دست داده ، لیکن هنوز هم به نام تیموری خوانده میشود. تزیینات تالار تیموری بیشتر از نوع قطار بندی های گچی است که تدریج بر تزیینات آن افزوده اند.

——————————————————————————————————-

نام محصول:پروژه مرمت و احیای تالار تیموری اصفهان
فرمت فایل: پاورپوینت
تعداد صفحات: 150
حجم فایل:25 مگابایت

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی


نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

پروژه مرمت و احیای تالار تیموری اصفهان،پروژه مرمت و احیای تالار تیموری اصفهان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا