مرمت ابنیه

پروژه مرمت خانه ناصر الدین میرزا تهران

پروژه مرمت خانه ناصر الدین میرزا تهران

کد:m 103

گذشته ي خانه ناصرالدين ميرزا:

ناصرالدين ميرزا ، فرزند شاه قاجار(مظفرالدين شاه) بناي مورد بحث را بين سالهاي 1280 تا 1285 هجري شمسي( تقريبا بين سالهاي 1322 تا 1327 هجري قمري)در بخش شمالي محدوده ارگ سلطنتي و انتهاي خيابان درب اندرون و شرق سردر الماسيه بنا نمود، در واقع بنا، به دستور شخص ناصرالدين ميرزا ساخته شد و با بررسي در نقشه هاي قديمي هيچ اثري از اين خانه نمي توان مشاهده كرد .

در سالهاي پيش از انقلاب به دليل سكونت شخص ناصرالدين ميرزا در كشورهاي اروپايي، بناي مذكور كمتر مورد استفاده بوده

است .به خصوص بخش اندروني خانه(ساختمان فعلي) بيشتر به عنوان انبار مورد استفاده قرار گرفته است و بر اساس گفته هاي

سركار خانم سوسن خيري (فرزند سرايدار و باغبان خانه ناصر الدين ميرزا)فقط قسمت بيروني خانه براي اقامت ناصرالدين ميرزا استفاده مي شده است.

در سالهاي پس از انقلاب، خانه ناصرالدين ميرزا نيز مانند تمامي خانه هاي مشابه و هم دوره آن بعد از رها شدن توسط مالكان اصلي، به مالكيت دولت جمهوري اسلامي ايران در آمد .گويا در سالهاي اوليه پس از انقلاب، دختر ناصرالدين ميرزا در پي مراجعت به وطن، درصدد بازپس گرفتن املاك پدري برمي آيد،  كه راه به جايي نبرده و در خانه اي در تهران مستأجر مي شوددر دهه60 دولت بابت بدهي كه به صندوق بازنشستگي كشور داشت، تمامي خانه و متعلقات آن را به سازمان مذكور واگذار مي كند.

بر اساس نقشه هاي موجود ساختمان بيروني خانه ناصرالدين ميرزا تا پيش از تخريب آن توسط صندوق بازنشستگي، در اختيار نيروي انتظامي بوده است.

سرانجام در اواخر دهه 70 و اوايل دهه 80 ه.ش .سازمان بازنشستگي در پي اقدام به بهره برداري از اين ملك، بخش بيروني خانه را كه مساحتي معادل سه هزار و صد و سي و شش متر و پنجاه دسي متر مربع داشت، تخريب كرده و نيز با خريداري چند خرده ملك مجاور آن اقدام به تأسيس يك مجتمع تجاري نمود.

اما خوشبختانه بخش اندروني خانه باقي ماند، تا سال 1383 ه.ش .توسط سازمان ميراث فرهنگي تهران شناسايي شد و پس از مطالعه و دريافت ارزش هاي ويژه تاريخي و معماري اثر اقدام به ثبت اين بنا شد، و تا بناي مذبور با همكاري صندوق بازنشستگي و سازمان ميراث فرهنگي در وضعيت فعلي نگهداري شده است.

آنچه كه امروز از اين خانه اعياني باقي مانده ، طبق مطالعات ميداني به عمل آمده و نيزمراجعه به سند آن ، بخش اندروني خانه اي بزرگ بوده كه با راهرويي از زير و بالاي كوچه به بخش بيروني آن كه همان محدوده خانه ميرزا يعقوب خان در نقشه1275  ه.ق .باشد راه مي يافته است. در حال حاضر اثري از راهرو روگذر آن وجود ندارد اما پله هايي در داخل حياط است كه مؤيد وجود راهرو زير زميني است كه در سند ملك نام برده شده است.

مالكيت بنا

ناصرالدين ناصري ، مالك عمده، والي خراسان، نماينده مجلس، و فرزند مظفرالدين شاه قاجار در 1275 همزمان با فوت ناصرالدين شاه در تبريز تولد يافت. مادرش حضرت عليا ،دختر فيروز ميرزا فرمانفرما، فرزند عباس ميرزا، نايب السلطنه بود . شاه قاجار بر حسب علاقه و نيز زنده نگه داشتن ياد پدر، نام فرزندش را ناصرالدين گذاشت.

وي تحصيلات خود را در دربار مظفري در تهران به خوبي انجام داد و زبان فرانسه را فراگرفت . در اواخر سلطنت پدرش(مظ را فلدين شاه) كه وي طفلي دهساله بود تلاش همه جانبه اي از طرف عين الدوله صدراعظم وقت و مادرش حضرت عليا و ساير منسوباتش به عمل آمد تا محمدعلي ميرزا را از وليعهدي خلع و او را به وليعهدي تعيين نمايند . گويا مبالغ قابل ملاحظه اي هم در اين زمينه از طرف مادرش به بعض ي از افراد رشوه داده شد ولي اين كار سر نگرفت.

3box
——————————————————————————————————————-
نام محصول:مرمت واحیا خانه تاریخی ناصر الدین میرزا تهران،به همراه پلان های کامل(پروژه مرمت ابنیه)
فرمت فایل:powerpoint
تعداد صفحات:128صفحه
حجم فایل:15 مگابایت

قیمت قبل از تخفیف 200000 تومان

قابل پرداخت با کلیه کارت های بانکی

تحلیل و بررسی مجتمع تجاری تیراژه و ایرانیان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا